Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 8. týden 2016
- Ogilvy & Mather: Moucha (63 %)
klient: Art Movement, Galerie hlavního města Prahy, TIFF - Young & Rubicam: Sami jsme byli uprchlíci (33 %)
klient: UNHCR Central Europe - Arnolds Milano: Tajemství / Lenka Krobotová, Jaroslav Plesl (25 %)
klient: Karlovarské minerální vody - Wunderman: Ford Army (25 %)
klient: Ford Motor Company - Blažek: Pro muže s příběhem / Leoš Mareš (21 %)
vlastní tvorba
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 12 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Ogilvy dala do vitríny živé mouchy (63 %)
Výstavu s názvem David Cronenberg: Evolution podpořila kampaň, jejíž klíčový vizuál tvořil nápis ze živých much na krvavě červeném pozadí. Vitrína se živými mouchami v pasáži Lucerna vydržela jen čtyři dny a na nátlak veřejnosti musela být odstraněna. Součástí kampaně je televizní spot, jehož protagonistkami jsou opět mouchy. Vizuál nafotil Tomáš Třeštík, spot vznikl v režii Zoom Films Production, za rádiovým spotem stálo Studio Beep. Oběma propůjčil svůj hlas herec Hynek Čermák. Kampaň připravila agentura Ogilvy & Mather. Televizní spot vysílá České televize, rozhlasovou kampaň uslyší posluchači Evropy 2 i dalších rádií. Výstavu dále podpoří citylighty a rolling boardy umístěné po Praze. Výstava začala 19. února a poběží do 17. července v domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí v Praze. Jejími pořadateli jsou organizace Art Movement společně s Galerií hlavního města Prahy a TIFF (Toronto International Film Festival).
Vše bylo už řečeno. Osobně se přikláním spíše k moucholáskařům. A mít radost z toho, jakou to vyvolalo debatu? To snad ne.
David Suda (WMC Grey)
Tahle kampaň má všechno. Za mě jasný vítěz týdne a adept na nějaké menší mezinárodní kreativní ceny. (A to i přesto, že já bych byl z morálních důvodů proti.)
Tomáš Mrkvička
Tvůrci téhle reklamy dobře věděli, že se v příštím životě narodí s křídly a složeným okem... Za tu legraci to ale určitě stálo.
Lukáš Hvozdecký
Když něco podobného udělal Damien Hirst, bylo to považováno za umění. Pokud to samé - a sakra hodně dobře! - udělá reklamní agentura, stejní lidé, kteří tleskali Hirstovi, ji budou kritizovat z pozic... Koho vlastně? Ochránců těch odporných much? Je to naprostá pecka a já Ogilvy tleskám vestoje. Za tohle si zaslouží obdiv a ode mě 95 %. Proč ne rovnou 100? Protože jsem to nedělal já a závist je smrtelnej hřích.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)
Já mám pro mouchy velké pochopení. Kdysi jsem se pokoušel jednu letecky přepravit z Indie v krabičce od zápalek. Ale i když jsem jí vybavil občerstvením a pravidelně ji zásoboval vodou, někde v devíti tisících skonala. Smrt mouchy se mě tedy bytostně dotýká a to je právě dobře, protože Cronenberg chce, aby na nás jeho filmy takto působily. Můj vítěz týdne.
Ondřej Souček (Luftballon)
Když děláte reklamu na výstavu kontroverzního umělce, je načase zapojit kontroverzi a konceptuální umění. Dokonce reklama stažena na žádost veřejnosti! Co víc si přát. Ale chtělo by to kolem toho trochu větší mediální rozruch.
Martin Charvát (Konektor)
Ogilvy se to povedlo, kromě reklamy na výstavu, o které by jinak nikdo nevěděl, vlastně docela neškodným způsobem nastřelit skutečně závažné téma - kde je hranice morální zodpovědnosti reklamy? Za mě čistá 100.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Buď tu budeme mít reklamy, o kterých se budeme bavit, a nebo třeba i hádat, nebo se budeme moci bavit akorát o tom, že tu žádné takové reklamy nejsou a k diskusi zvou snad jen leda ty vyloženě blbé.
Jan Javornický
Super nápad i provedení. Fotograf zbytečný, ale co už.
Pavel Fuksa
Mě osobně to nepohoršuje, ani nevzrušuje, protože ten nápad není nic novýho. Ale pozornost to přitáhlo, tak proč ne.
Dora Pružincová
Mnoho povyku pro nic aneb můžeme být rádi, že nedošlo na Nahý oběd. Pokud by byl zpracován ve stejně doslovném duchu, mohlo to v tom CLV vypadat mnohem hůř.
Klára Palmer
Velmi přesné vyjádření k nechutné povaze jednoho z jeho nejslavnějších filmů. Ta děsivost, když si uvědomíte, jakou dokonalou pozornost to přitahuje. Podobné provedení už v umění bylo, ale komerčně na veřejném prostranství to dělá kampaň o tolik efektivnější. Skvělá práce!
Troy Palmer
2. OSN agituje kvůli migrační krizi (33 %)
Kampaň Sami jsme byli uprchlíci dramatizuje příběhy třech nejodvážnějších útěků z ČSSR v období komunismu a reaguje na současnou debatu kolem migrace. Pro Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky ji připravila komunikační agentura Young & Rubicam. Online a kinospot je minutovou rekonstrukcí útěku Josefa Hlavatého, který v osmdesátých letech přeletěl hranice na vlastnoručně postaveném rogalu se svým tříletým synem na zádech. V režii Martina Krejčího se v hlavních rolích objevili Adam Kraus a Jana Krausová. Spot produkovala společnost Stink Daniela Bergmanna. Reklama běží například v pražských artových kinech Aero, Bio Oko a Světozor. Na spot navážou od začátku března tiskové inzeráty, které vyprávějí příběhy dalších dvou útěků. Rudolfa Krejčího, propašovaného za hranice v rakvi zahrabané ve vagonu plném uhlí, kam ho ukryl jeho otec, a Roberta Ospalda, který se dostal ven po drátech vysokého napětí. Fotografického zpracování kampaně se ujal Miro Minarových. Kampaň zahrnuje i rádiový spot.
Perfektně odvyprávěná odzbrojující myšlenka. Bravo.
David Suda (WMC Grey)
Hezké obrázky. Ale dost těžko by se hledala horší strategie. Ostatně komentáře na sociálních sítích to demonstrují jasně. Kromě obohacení agenturních portfolií tahle věc nepřinese nikomu nic dobrého.
Tomáš Mrkvička
Docela pěkně natočená... lež jako věž. Je mi líto tvůrců, že svůj (nepochybný) talent propůjčili této neomarxistické, barvotiskové propagandě. Srovnávat hordy statisíců barbarů valících se Evropou zcela nelegálně (hlavně) do Německa a Švédska jen za sociálními dávkami, navíc v převážné většině z kultur, kde je žena považována za věc a majetek a nezahalená za kurvu, s tím, že kdysi tady přes železnou oponu (nebo Berlínskou zeď) utíkali lidi ze stejného civilizačního okruhu s touhou pracovat a uplatnit se, je trapné, naivní, dětinské a strašně to smrdí.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)
Uprchlík je tady, uprchlík je tam, uprchlík je všude, kam se podívám. Akorát, že ho u nás nikdo neviděl. Insight, že všichni jsme byli jednou uprchlíci, není objevný. V televizi už nám to řekl Schwarzenberg i další emigranti. Tohle naší bázlivou antiuprchlickou většinu národa nepřesvědčí. Ale natočené je to parádně, to klobouk dolů.
Ondřej Souček (Luftballon)
Dobře vybraný příběh, pěkně natočeno. Je dobře, že se někdo o něco takového pokouší. Ale současnou veřejnou diskusi to nezmění ani o píď. Tu vstřícnou stranu to utvrdí v tom, že oni jsou ti dobří. Tu odmítavou stranu to ještě více naštve a zatvrdí. Takže ke skutečnému řešení problému to nakonec nepřispívá. Pokud tedy hodnotím tři základní komponenty reklamy: strategii, myšlenku a provedení, strategie je zde mimo.
Martin Charvát (Konektor)
Je to samozřejmě hrozně krásný. Jen si myslím, že lidé, kteří dnes nechápou uprchlíky, ani předtím nechápali emigranty - protože to přece byli „ti, kteří utekli a nás tu nechali“. A tím pádem se možná hrůzostrašně míjíme účinkem.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Pěkný, na ceny akorát. Storytelling, mantra posledních ročníků Cannes - ano, bolavé téma - ano. Porotci už žhaví čtečky čárových kódů a accounti doklady o nasazení spotu.
Pavel Fuksa
Krásně natočený, ale naprosto bez pointy. Respektive chápu, co tím chtěli autoři říct, ale způsob, kterým to říkají, je srozumitelný jen pro lidi, kteří takovéto vysvětlování většinou vůbec nepotřebují.
Klára Palmer
Jestli bylo záměrem spotu vytvořit pocit empatie lokálních obyvatel s imigranty, vytvořilo to opačný účinek.
Troy Palmer
3. Magnesia s Krobotovou a Pleslem (25 %)
S předáváním výročních cen České filmové a televizní akademie Český lev se už desátý rok tradičně pojí televizní spoty značky Magnesia z produkce Karlovarských minerálních vod. V letošní kampani účinkují loňští držitelé Českého lva a zároveň kolegové z Dejvického divadla Lenka Krobotová a Jaroslav Plesl. Otázky, na které herci museli odpovídat bez jejich předchozí znalosti, spolupřipravoval herec a režisér Jiří Havelka. Spoty režíroval opět Karel Janák. Série spotů se rozběhla 22. února na hlavních televizních stanicích, zároveň budou spoty promovány i na YouTube. Jejich hlavním motivem je letos tajemství. V uplynulých ročnících se ve spotech objevili například Tatiana Vilhelmová, Ivana Chýlková, Anna Geislerová, Ivan Trojan,Jan Budař, Kryštof Hádek či Karel Roden.
Z konceptu se stává koncept zajetý. Žádná pecka, stačí vydržet a opakovat. Plesl hezky hraje.
David Suda (WMC Grey)
Přestože herci jsou tentokrát menší hvězdy, má to zase příjemně nenucenou atmosféru. Formát je osvědčený, oceňuji provázání videí na YouTube. Jen ten první spot je trochu moc na sílu o produktu (a úplně zbytečně).
Tomáš Mrkvička
Ještěže skvělí herci dokážou udělat koukatelnou zábavu i z průměrného scénáře.
Lukáš Hvozdecký
Lenka Krobotová a Jaroslav Plesl jsou skvělí herci a zasloužili by si lepší scénáře. Tohle mě nějak... nudí. Příště nám zavolejte do Saatchi, my se na to mrknem.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)
‚Viď, mámo, ty herci z Prahy sou ale vtipný.‘ Včera jsem viděl Domácí péči a s pár výhradami musím uznat, že je to dobrý film s dobrými hereckými výkony. Tohle proti tomu vypadá jako z jiného světa. Je to totiž určené spíš pro diváky filmů typu Babovřesky či Kameňák a o nich, chvála Bohu, Český lev není.
Ondřej Souček (Luftballon)
Magnesia se vrátila k rychlým hereckým ‚soubojům‘. Prima. Jen jsou letos nějak méně rychlé a místy je to až příliš popisné a chtěné.
Martin Charvát (Konektor)
Provázání videí na YouTube má velkou výhodu, že se snadno a za pár vteřin proklikáte i na mnohem zábavnější kousky, které Magnesia připravila v letech minulých.
Jan Javornický
Pět minut přemýšlení na gauči Klippan a půl hodiny vyhrazených na natáčení. Voni jsou voba herci, ty udělaj nějakou prdel a pak se to nějak sestřihá. Výsledek je více než trapný, od první vteřiny se mi kroutí oči dovnitř hlavy.
Pavel Fuksa
Pořád ten stejný formát, který funguje.
Dora Pružincová
Říká se, že není třeba měnit to, co funguje. Mám ale pocit, že tenhle koncept se měl vyměnit už tak tři ročníky zpátky.
Klára Palmer
Koncept nutně potřebuje změnu. To, co mělo být spontánními komentáři, je velmi zřejmě předepsaný scénář.
Troy Palmer
4. Americký Ford s českou armádou (25 %)
Kampaní Ford Army startuje partnerství automobilky Ford a Armády České republiky, respektive tuzemského ministerstva obrany. Pilotní komunikaci projektu, kterým chce Ford podpořit členy i veterány české armády, vytvořila agentura Wunderman. Založila ji na vojenské stručnosti a typickém vzoru maskování. Inspirovala se přitom v USA, kde se Ford dlouhodobě snaží být partnerem ozbrojených složek i dalších veřejných institucí. V Česku se Ford novou kampaní obrací na veterány s nabídkou vozů zlevněných až o 23 %. Wunderman kromě webu připravil bannery a propagační materiály pro dealerství.
Jeden vizuál jsem nepochopil, musel jsem prohlédnout celou sérii (a přečíst explikaci).
David Suda (WMC Grey)
Jako marketingová strategie to může být zajímavé, ale kreativně je to placka.
Tomáš Mrkvička
Já teď začal po třinácti letech zase trochu řídit, a tak poznám automatickou převodovku v parkovací poloze. Takže trochu tápu, k čemu vlastně vyzývá ten rozkaz v headlinu, ke stání?
Lukáš Hvozdecký
Standard.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)
Konečně se v reklamě objevila Škoda Henlein se zabudovanou plynovou komorou a kulometem na střeše. Myslím, že alespoň Čtvrtníček musí mít z tohoto vizuálu radost.
Ondřej Souček (Luftballon)
Pěkný standard tiskové inzerce. Pochvala před nastoupenou jednotkou.
Martin Charvát (Konektor)
Tenhle model určitě skvěle funguje v USA, protože tam jsou vojáci národní hrdinové. Ale u nás, kde nejběžnější synonymum pro vojáka je zelenej mozek? Jsem hodně zvědavej, podle mě to skončí velkou irelevancí.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Zajímavá cílová skupina, skutečný insight možná bude pestřejší, než naznačuje exekuce. Ale dobrý. Snad na těch fordkách nebude taky otočná věž s kanónem.
Jan Javornický
První nápad polokreativních mozků pro zelené mozky: pojďme tam někam prsknout maskáč. Nevadí, že je jiný, než používá česká armáda, osleplí veteráni si stěžovat nebudou.
Pavel Fuksa
Kdo je tady cílová skupina? Pokrytí auta maskáčovou barvou, protože je tu spojení s armádou, není moc nápadité.
Troy Palmer
5. Blažek naposled s Leošem Marešem (21 %)
„Není důležité rozhodnout se správně, ale nepochybovat o svých rozhodnutích“ nebo „V záhybech tvojí košile jsem objevila svoje vlastní sebevědomí“ zní v nové reklamě oděvní firmy Blažek na kolekci jaro/léto 2016, v posledním spotu, v němž hlavní roli má moderátorLeoš Mareš. Ten hraje mlčky, v průběhu spotu je slyšet jen ženský hlas, a to herečky Hany Igondy Ševčíkové. Spot je možné vidět na televizních stanicích skupiny Nova a objevil se také na Blažkově webu, na Facebooku a na Instagramu. Kampaň natočil a scénář k němu napsal Jakub Jahn a v divácích má „probudit sebedůvěru, odhodlanost a odvahu nebát se vrhat do věcí po hlavě“. „Inspiroval jsem se vztahem muže a ženy, chtěl jsem do jedné minuty dostat příběh celovečerního romantického dramatu. Je to vlastně trailer na film, který prožívá každý, kdo je upřímně zamilovaný. A také jsem chtěl udělat video, které bude vyprávět žena, abychom mužům připomněli, proč dává smysl oblékat se jako pravý muž,“ popisuje režisér Jahn. Ten s Marešem pro Blažka natočil reklamní filmy pro tři předchozí kolekce.
Nový fashion film už postrádá nadsázku předchozího. Škoda. I tak ale stále platí, že to byl pro Blažka dobrý tah Marešem.
David Suda (WMC Grey)
Co... to... je? Vizuály na novou kolekci se mi fakt líbily, těšil jsem se, jak jim pochválím i to video a... To jako fakt? Rád bych to okomentoval v detailu, ale nemám sílu si to pustit ještě jednou. Naprostý bizár.
Tomáš Mrkvička
‚V záhybech tvojí košile jsem objevila svoje vlastní sebevědomí.‘ To jste nemuseli.
Lukáš Hvozdecký
Zívačka. Chtělo by to lepší text. Poetičtější. Víc sexy. Víc tragickej. Tohle je strašně banální. A přitom stačilo zavolat Petra Stančíka (loňský držitel Magnesia Litera za prózu) a on by vám to napsal.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)
Tohle je parodie, jak má být. ‚Vyprávěl jsi mi o vzniku vesmíru‘. To přece nemůže být myšleno doopravdy. Pokud to tedy neříká dcera o svém otci. Já zrovna včera před spaním vyprávěl své pětileté dceři o sluneční soustavě a bylo to moc milé. Akorát pochybuji, že by dceruška ráno objevila v záhybech mé košile víc než drobečky od večeře.
Ondřej Souček (Luftballon)
Někdo (nevím kdo) nám vypráví něco o svém partnerovi. Asi o Leošovi, když ten je pořád v záběru? Je to fajn, ale zbytečně složité. Minulé kolo bylo lepší.
Martin Charvát (Konektor)
Videobanka, Leoš Mareš v obleku a copy, které je podle mě kulturně trochu mimo. Pokud to má být poslední kampaň s Leošem, pak se můžeme s klidem těšit na další koncept.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Po výtečném loňském kousku se ukázalo, že v záhybech košile zbyl ještě jeden scénář...
Jan Javornický
Tyvole. Propadáme se hlouběji a hlouběji do Jeskyně debility a Močálu chybějícího nápadu.
Pavel Fuksa
Pokus o světový styl fashion reklam, kterému bohužel ještě trochu šmrncu chybí.
Dora Pružincová
Roden, Dobrý, Hádek, dokonce i Kraus by v tomhle patetickém vyznání byli uvěřitelnější. Mareš zkrátka ne.
Klára Palmer
Další reklama užívající Leoše Mareše v tom stejném stylu. Už je v reklamách tak převyužívaný, že by mohl sloužit jako reklamní kulisa.
Troy Palmer
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

AMI Digital Index 2023: Češi tráví na sítích míň času než loni. Prudce přibývá dlouhých videí

SPM Media konsoliduje svá mediální aktiva, jedná i o Hrotu
