V úterý 21. ledna 2020 proběhne v pražském kině Atlas další ročník Digiveletrhu, naší každoroční přehlídky, co komunikační agentury chystají na další rok. Agentury i klienti, můžete se hlásit.

Zjednodušujte a sdílejte, radili řečníci letos na Úlu

Tématem letošní konference společnosti Logio, která proběhla v planetáriu, byly černé díry.

Letošní konference Logio Úl proběhla v pražském planetáriu

Letošní konference Logio Úl proběhla v pražském planetáriu

Před pár týdny jsme viděli historicky první snímek černé díry, tedy prostoru, na jehož okraji se nachází „bod zlomu“. Body zlomu se ovšem vyskytují všude kolem nás, třeba v ekonomice nebo ve vědě. Jejich překonáním pak dojdeme k pokroku. Hlavním motivem letošní konference Logio Úl proto byly právě černé díry. „Tématem a zasazením Úlu do pražského planetária jsme chtěli symbolicky ukázat, jak se na současné společenské body zlomu díváme - jako na příležitost k inovaci,“ vysvětluje Tomáš Formánek, partner společnosti Logio.

Partner Logia Tomáš Formánek vysvětluje téma letošní konference Úl

Partner Logia Tomáš Formánek vysvětluje téma letošní konference Úl

Nejlepší cestou k inovacím je podle Jana Jirovce, dalšího z partnerů Logia, zjednodušování. „Když firma zjednodušuje, ať už logistiku nebo třeba výrobu, musí inovovat. Díky tomu se stává výjimečnou a získává výhodu oproti konkurenci,“ je přesvědčen.

To potvrdil také Ladislav Dvořák, který se z řadového dělníka ve společnosti Laufen postupně vypracoval až na šéfa logistiky celé nadnárodní skupiny Roca. „Už na pozici dělníka jsem začal věci zjednodušovat. Když jsem nastoupil do oddělení řízení plánování výroby, systém jsem zjednodušil tak, že jsem se po čase začal nudit,“ popisoval na konferenci Úl 2019.

A zjednodušuje i v čele logistiky společnosti Roca. „Firma v posledních letech hodně rychle rostla a řada procesů je zkostnatělých,“ dodává muž, který má ve své kanceláři dva obrázky zeměkoule. Na jednom je přitom Země „vzhůru nohama“. „Dívám se na věci jinak, ne tak, jak ostatní chtějí,“ vysvětluje Dvořák.

Osmatřicet let v masce

Vymanit se z uniformního pohledu na svět a společenských stereotypů se rozhodl i další z řečníků, francouzský podnikatel Rafael Petite. „Žil jsem jako ostatní. Pracoval jsem, opravoval jsem auta jako před tím můj otec a děda. Každý den jsem si nasazoval pomyslnou masku, abych byl jako všichni kolem mě,“ popisoval svůj život do 38 let, kdy se rozhodl prodat všechny své firmy, které do té doby vybudoval. Snažil se naučit, jak žít život bez toho, aby musel následovat systém. Začal proto cestovat, studovat a číst.

Francouzský podnikatel Rafael Petite prodal 10 firem a začal žít po svém

Francouzský podnikatel Rafael Petite prodal 10 firem a začal žít po svém

„V různých koutech světa jsem viděl, že všude mají domy z přírodních materiálů. Jenom my, v západním světě, máme domy z betonu,“ popisoval Petite. Založil proto společnost Rainbow Ecosystem, která staví domy z bloků vyrobených z přírodních materiálů přímo v daném regionu.

Od tužky a papíru k algoritmům

Šetřit náklady a ve výsledku i životní prostředí. To je posláním startupu Shipvio, který na konferenci představil jeho ředitel André Dravecký. Téměř každý kamion přepravující zboží má v nákladovém prostoru volné místo. Shipvio přináší unikátní nástroj, kterým si zákazník zařídí přepravu v takovém kamionu na pár kliknutí myši. Firma přitom spojuje několik set drobných dopravců, kterým pomáhá co nejvíc nákladní auta vytížit.

„V kamionové dopravě panuje vysoká fragmentace, protože převažují malí dopravci. Ačkoli v poslední době došlo k neuvěřitelnému technickému pokroku, tito dopravci stále používají hlavně papír a tužku s argumentem, že to přece stejným způsobem dělají posledních 20 let,“ přibližuje Dravecký.

Rutinní práci dispečerů tak postupně nahrazuje počítačový algoritmus, takže aplikace snadno spojí řidiče se zákazníkem, který potřebuje převézt náklad po šoférově trase. „To je velká změna pro zákazníka, který je zvyklý všechno řešit pomocí telefonu nebo faxu. Zároveň tato služba znamená úsporu i pro dopravce, kteří mají obecně malé marže, tím pádem stará auta produkující velké množství škodlivin,“ popisuje Dravecký přesah své firmy do života každého z nás.

Roboti marketéři

Jak opět udělat ze zákazníka středobod cenové strategie, se zamyslel Jiří Psota ze společnosti Yieldigo. „Cenotvorba není monotónní funkcí, ale komunikační kanál se zákazníkem,“ nastínil Psota. Podle něj je cenotvorbu 98 procent zboží možné řídit pomocí umělé inteligence. Pouze u čtyř procent výrobků se zvýší obrat a zisk, pokud snížíme cenu. Naproti tomu u 27 procent zboží se zvýší zisk a zachová obrat, pokud cenu zvedneme.

Jiří Psota z Yieldiga chce z cenotvorby udělat komunikační kanál se zákazníkem

Jiří Psota z Yieldiga chce z cenotvorby udělat komunikační kanál se zákazníkem

A umělá inteligence bude v budoucnu řídit také marketingové kampaně. Podle Radima Junga, spolumajitele reklamní a PR agentury McShakespeare, se bude marketingová komunikace individualizovat a více přizpůsobovat konkrétním příjemcům. Proto založil firmu Tarald Inhold, která se věnuje právě automatizaci marketingového obsahu. „Došlo mi, že mě dřív nebo později někdo „nakóduje“. Bude přitom určitě lepší, když to nakóduju já, než to udělá někdo jiný,“ popsal Jung.

Sdíl(e)ná civilizace

Řada řečníků pak označila za klíčové sdílení informací a zkušeností mezi firmami. Třeba Logio prosazuje sdílení informací nejen napříč dodavatelským řetězcem, ale i mezi jednotlivými segmenty trhu. „Chceme postupně bourat hranice mezi jednotlivými odvětvími, vzájemně je propojit tak, aby mohly informace sdílet,“ říká Tomáš Formánek z Logia. Sdílení je přitom podle egyptologa Miroslava Bárty jedním ze sedmi zákonů civilizace: „Každá civilizace je založena na sdílených hodnotách.“

Tématem letošní konference Logio Úl byly černé díry

Tématem letošní konference Logio Úl byly černé díry

Text vychází v rámci placené spolupráce s Logiem