Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Zlaté stránky hledají firmám nové zákazníky přes webové ankety

Firma se v anketách na internetu ptá, jestli lidé chtějí určité služby či zboží, a kontakty na ty, kteří projeví zájem, pak předají inzerentům. Vzor našla v Nizozemsku a Finsku.

Provozovatel Zlatých stránek, společnost Mediatel patřící panevropské European Directories, spouští na českém internetu model získávání nových zákazníků, ozkoušený už třeba v Holandsku či ve Finsku.

Tzv. affiliate marketing v podání Zlatých stránek spočívá v tom, jestli lidé chtějí určité služby či zboží, a kontakty na ty, kteří projeví zájem, pak předají inzerentům. Ti prodej dokončí.

Na ankety lidi přivádějí buď prostřednictvím internetové reklamy (za to platí médiím, které soutěž propagují na svých inzertních plochách; zájemce shání přes web) nebo prostřednictvím direct mailu (báze Zlatých stránek plus freemailů Volný a Tiscali čítá zhruba půl milionu adres).

Princip fungování affiliate marketingu Zlatých stránek

Princip fungování affiliate marketingu Zlatých stránek

Pilotní kampaň v Česku - anketa vyplnavyhraj.cz, v níž mohli za odpovědi pro společnosti Alupra, Atoda Telemarketing, Cetelem, Direct Pojišťovna, Seat, Mikita Kaplan elektro, Národní pokladnice, Partners, Prager Cafe a iniciativu Vyměňte politiky vyhrát notebook Dell - odstartovala 5. listopadu. Poutalo na ni 40 tisíc rozeslaných e-mailů plus inzerce na webech CET 21 (rodina televize Nova, čili tn.cz, blog.cz atd.) s návštěvností 2,7 milionu lidí měsíčně.

Za deset dní na anketu odpovědělo přes 3 tisíce zákazníků, kteří projevili zájem o produkt či zboží v celkem 3674 případech. Z celkového zisku za pozitivní odpovědi od uživatelů jím přivedených si v tomto případě partnerské médium přišlo na 9,95 korun za každý proklik banneru, který anketu inzeroval.

Lidi motivuje výhrou. „Anketa se tváří jako soutěž, s možností vyhrát, třeba mobil nebo počítač,“ popsal Médiáři princip Petr Voplakal, šéf strategie Zlatých stránek, „na bannerech nepropagujeme žádného konkrétního zadavatele. Pro média to je to je výhoda v tom, že jim to nekanibalizuje ostatní inzerci.“

Zadavatelé platí je za dodané kontakty, náklady na reklamní kampaň včetně dárků nesou Zlaté stránky. Klient už v pozitivních odpovědích na otázky zjistí konkrétní zájem třeba uzavřít novou smlouvu na pojištění a za kolik, absolvovat zkušební jízdu automobilem, nechat si zaslat vzorek či vyřídit předplatné. Na jeden měsíc následně inzerent dostane databázi jednotlivých odpovědí a kontaktní údaje na respondenty.

Konkrétně Tomáš Kruppa, šéf telemarketingové firmy Atoda, tvrdí, že shánění zákazníků přes webové ankety pomohlo jeho firmě ušetřit náklady  - lidem nemuseli volat - a v nabízení produktů bylo třikrát úspěšnější.

Nový model je možné využít i pro fundraising. „V Holandsku takto pomáháme úspěšně získávat prostředky pro řadu neziskových organizací,“ doplnil Voplakal.

Model uváděný nyní v Česku vychází z know-how nizozemské společnosti Scoot Media, kterou provozovatel Zlatých stránek koupil. Na nizozemském trhu Scoot působí tři roky, loni tam měl obrat skoro 80 milionů eur.