V úterý 21. ledna 2020 proběhne v pražském kině Atlas další ročník Digiveletrhu, naší každoroční přehlídky, co komunikační agentury chystají na další rok. Agentury i klienti, můžete se hlásit.

Zlatí v Reklamní katovně jsou mBank a Auto*mat

U našich reklamních katů to tentokrát bylo navlas vyrovnané. První místo si dělí Loosers s AZN Kru, těsně následování Geometry Prague pro Opavii a VMLY&R pro SK Slavia Praha.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 10. týden 2019

  1. Loosers: Život na prvním místě (41 %)
    značka, klient: mBank
  2. AZN Kru: Homo cykliens (41 %)
    značka: Do práce na kole, klient: Auto*mat
  3. Geometry Prague: Po generace v rodinách (39 %)
    značka: Opavia, klient: Mondelez International
  4. VMLY&R: Óda na dres (38 %)
    značka, klient: SK Slavia Praha
  5. Hullabaloo: Překvapivě Baťa (29 %)
  6. značka, klient: Baťa

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1./2. mBank přichází s novým konceptem (41 %)

Se začátkem března nasazuje banka mBank nový dlouhodobý komunikační koncept. Pochází od agentury Loosers. Nový claim Život na prvním místě podtrhuje misi mBank přinášet svým klientům inovativní a praktická řešení, aby od své banky získali maximum výhod a přitom s ní trávili co nejméně času. Ke změně došlo i ve vizuálním stylu komunikace banky, která zvolila ilustrovanou podobu spotu i statických formátů. „Hledali jsme koncept, který by mBank odlišil od konkurence a pomohl nám podtrhnout naše hlavní hodnoty – jednoduchost a mobilitu. Proto jsme šli cestou moderního, minimalistického, animovaného stylu. Nový koncept spouštíme s mKartou Svět,” uvedla Tereza Froňková, marketingová ředitelka mBank.

Tento konkrétní animovaný styl mě příliš neoslovuje, ale na druhou stranu je sdělení řečeno jednoduše a bez zbytečného filozofování.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Kartu, se kterou platím v zahraničí, a „výhodné kurzy“ mám jistě i u té své banky. Tak co máte dál?
Pavel Jechort

No tak překvapivě mi to vlastně příjde jako no, jako, nemůžu to ze sebe vytlačit no... Dobrý? Prostě fajn. Tečka.
Ondřej Souček

Ooo hezké! Má to drajv, styl... prostě se to povedlo.
Michal Šoller (Cognito)

Snaha odlišit se ilustracemi, jinak je to samopal na lidi, co se týče obrázků a sdělení. Já si z toho nepamatuji ve finále nic, ani to jméno banky.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Baví mě claim „Život na prvním místě“ i směr, kterým jde ilustrace, ale ta TV exekuce chtěla ještě dopéct. Voice over ve stylu „underdog“ je taky poněkud na sílu.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

Pěkný. Moc se mi líbí, jak se z loga stane demoliční koule. Jen je škoda, že stejný exekuční princip není použitý pro vznik platební karty a zábavy na konci (tím myslím, proč se „duha z loga“ nepřetransformuje také v platební kartu a zábavu, když nás jinak provází celým příběhem).
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

1./2. Auto*mat motivuje k jízdě na kole (41 %)

Devátý ročník výzvy Do práce na kole spolku Auto*mat propaguje na Facebooku video od týmu kolem produkce AZN Kru a kreativce Davida Sudy, známého z pozice kreativního ředitele agentury WMC Grey. Cílem výzvy je motivovat co nejvíc lidí, aby jako dopravní prostředek po městě používali jízdní kolo nebo jakoukoli bezmotorovou formu dopravy včetně běhu a chůze, aby přispěli k čistšímu ovzduší a bezpečnějšímu městu.

Je to super natočené, ale na můj vkus trochu moc užvaněné. Oceňuji scénu, kdy se cyklista vztekne a zuřivě odhodí kolo. To mám taky někdy chuť udělat, i když na kole nejezdím.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Že ono to vždycky jde hlavně pro ten neziskový sektor. Že by větší tvůrčí volnost?
Pavel Jechort

Přirovnal bych to k pejskovi z útulku. Ten kožich, co má, je trochu mastnej, spíš sípá než stěká, ale možná proto je tak kouzelnej. Stejně jako tenhle spot. Můj milovaný vítěz.
Ondřej Souček

Nebylo by lepší ukázat ve spotu spíše pozitivní stránky cyklistiky? Teď z toho mám akorát depku a kolo nevytáhnu ani v tom květnu.
Michal Šoller (Cognito)

Irituje mě speaker se špatnými sykavkami, tahá to za uši. Obrázek v pohodě, ale celé je to trochu těžkopádné.
Jakub Hussar (Haze)

Přišlo mi to celkem vtipné, dokud jsem si nepřečetl cíl výzvy. „...aby po městě používali jízdní kolo nebo jakoukoli bezmotorovou formu dopravy včetně běhu a chůze, aby přispěli k čistšímu ovzduší a bezpečnějšímu městu.“
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Zajímavý nápad, použít antihrdinu a špinavou anti-hipsta exekuci. Jenom myslím, že ty obrázky říkají docela jasně, co nám pak znovu vysvětluje voice over. Stačilo nechat celou tu věc běžet a pak zakončit jednou pěknou lajnou.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

V první půlce spotu jsem si myslel, že payoff bude směrem k řidičům: „Jsme sice takový a makový, ale naše úsilí zachraňuje svět a proto na nás buďte opatrní…“ spot se ale v druhé půlce místo výzvy k řidičům obrátí ke všemu živému s oznámením, že cyklisti jsou Homo cykliens, co budou jezdit na kole do práce. Trošku mi chybí pointa a chuť stát se toho součástí. A to jsem velkým zastáncem jedné stopy. BTW – super sound design.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

3. Opavia je v rodinách po generace (39 %)

Výrobce sušenek a oplatek Opavia koncernu Mondelez investoval svůj historicky největší rozpočet do produkce nové reklamy. Kreativní návrh kampaně Opavia po generace v rodinách vznikl v agentuře Geometry Prague pod vedením Julie Dovlatove, produkci spotu zajistila FilmService a natočil ho režisér Tomáš Mašín. Kampaň představuje Opavii jako tradiční rodinnou značku, která spojuje generace, vyvolává pozitivní emoce, vzpomínky na dětství a společné chvíle se svými nejbližšími. Třicetivteřinový spot a jeho tři zkrácené verze vznikly v Praze, se chystaly 10 měsíců. Poběží v televizi v Česku a na Slovensku v několika vlnách, od března až do Vánoc. Kampaň zahrne komunikaci online (i sociální média) a na prodejnách.

Pokud bylo cílem vyvolat příjemné emoce, tak to se nejspíš povedlo – alespoň moje emoce nejsou nepříjemné, ale vysloveně pozitivní také ne. O originálním nápadu nelze mluvit. Průřez generacemi je obvyklým přístupem, když chceme mluvit o značce s nějakou tradicí. Herci jsou však celkem sympatičtí, což nelze u mnoha dalších reklam zas tak říct.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Jasně, jíme to od kolébky do hrobu a podobnou reklamu má aktuálně pouze dalších pět značek.
Pavel Jechort

Velice starosvětský mi přijde, že všichni se tam cpou oplatkama. Já bych chtěl radši spot, kterej mě chytne za srdce, i když je to „jenom“ Opavia. Ale tohle je na velikou jistotu. Hlavně, aby se všichni spolu smáli. Čemu? Že jenom jsou? Jsou to Vesmírní lidé nebo co?
Ondřej Souček

Je to fajn. Ale od 30 sekundového spotu, co se chystal 10 měsíců, bych čekal trochu víc.
Michal Šoller (Cognito)

Hyperkonformní a schématické. S tím slovem „nejdražší“ bych moc nedráždil, žádná velká pecka to není.
Jakub Hussar (Haze)

Opavia je zpět, po době temna je toto jednoznačné se přihlášení k tradici a emocím spojených dlouhodobě se značkou. Kreativně to žádný odvaz není, ale palec nahoru za strategii.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Taky jste si vybavili spot Eta: Tady je doma? Óda na velkou tradiční značku je těžká práce, klient chce produkt v každém záběru, agentura chce svůj příběh. V případě Opavie byl klientův požadavek vítězný. Vidím samé pack shoty. Hezké pack shoty. A příště víc toho příběhu, ano? Protože myšlenka „Díky maličkostem jsme si blíž“ je tam teď jenom napsaná.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

Tento nápad jsme viděli už mnohokrát, a proto je strašně důležité udělat ho dobře. A tentokrát se to povedlo - krásná kamera, režie, casting, - jen ta hudba je trochu kompromis.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

4. SK Slavia Praha má nové dresy (38 %)

Nejstarší český fotbalový klub SK Slavia Praha a německá značka sportovního oblečení Puma obnovily spolupráci z konce 70. a 80. let a společně představují nové dresy. Uvedení nových dresů doprovodí také společný spot představující myšlenky klubu a značky Puma. Ve videu vystupují slávistické opory Jaromír Zmrhal, Vladimír Coufal a Jan Bořil spolu s brankářkou ženského týmu a youtuberkou Bárou Votíkovou. Pro fotografování je doplnili Ondřej Kolář a legendy klubu Pavel Řehák a Ivo Knoflíček. Kreativa kampaně Óda na dres vznikla v agentuře VMLY&R Prague. Video produkovala Toaster Pictures. Režíroval ho Kilián Vrátník, který mu vtisknul streetstylový look. V podobném duchu se neslo i fotografování dresů a doprovodné kolekce Pavlem Hejným.

Na první pohled nelze klipu a vizuálu vůbec nic vytknout, ale na druhý pohled si uvědomíte, že všechno to už jste v různých kombinacích viděli - záběry, slova, všechno je profi a perfektně sestříhané, ale... Jinými slovy, tahle kampaň je skvělá, ale jen následuje své vzory, ale sama podle mého názoru neprošlapala nové cesty k tomu, aby ji následovali další.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Ty drsný pohledy kluků, které zraní i padající list, mě prostě přijdou směšný. No a pak to celý nefunguje.
Pavel Jechort

Chybí příběh. Efekty s kouřem jsem viděl už na koncertě německé speedmetalové kapely Running Wild v roce 1992, ty to nezachrání.
Ondřej Souček

Jaký je cíl kampaně? Opravdu je nutné dělat takový humpuk kvuli novým dresům? Zvlášť, když je nefanoušci nerozeznají od starých.
Michal Šoller (Cognito)

Pokud byl záměrem deset let starý look, pak v pohodě. Ve spotu je pár dobrých záběrů, zbytek nuda.
Jakub Hussar (Haze)

Hezky udělaná vizuální koláž, Slávisty to asi potěší a dokonce jsou tam emoce i pro mne jako ne-Slávistu.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Streetartový look se mi líbí, ale doporučil bych předělat timing titulků tak, aby se dalo přečíst to, co k sobě patří - BÍLÁ (moooooooc dlouhá pauza) JE ČISTOTA SPORTOVNÍ MYŠLENKY, ČERVENÁ (mooooooc dlouhá pauza) JAKO VÁŠEŇ V NAŠICH SRDCÍCH. Nebo udělat pěkný voiceover.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

5. Baťa ukazuje Gregor Brzobohaté (29 %)

Tradiční značka obuvi Baťa představuje nový koncept kampaně Překvapivě Baťa. Jeho cílem je ukázat zákazníkovi, že u Bati najde širokou škálu obuvi za přijatelné ceny. Kampaní se značka snaží bořit zaběhnuté stereotypy a změnit její vnímání v očích zákazníků. Nový claim propojí všechny komunikační kanály, v nichž se postupně objeví všechny jarní a letní kolekce 2019. Ve všech televizních spotech a vizuálech nové kampaně se společně objeví v hlavních rolích Taťána a Ondřej Gregor Brzobohatí, kteří se stali novými tvářemi kolekcí. Kreativně je pod kampaní podepsaná agentura Hullabaloo, která tento příběh adaptovala po vzoru kampaně indické filiálky Bati.

Děcka, to je hrůza, totok. Z ústřední písně mi vyskočila kopřivka, z hereckého výkonu obou představitelů mi slezly nehty a ze sloganu „Překvapivě Baťa“ jsem byla tak překvapená, až mi zaskočilo.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Já bych to s těmi aspiracemi směrem k supermodelkám a jimi ovlivnitelnou cílovkou nepřeháněl.
Pavel Jechort

Hodně nesebevědomá značka tohle je. Když vás překvapí, že ty boty za něco stojí. Ale i tohle by se dalo rozehrát líp.
Ondřej Souček

Překvapivě to ve mně nic nezbořilo. Ale nevím, jestli je to dobře, nebo ne.
Michal Šoller (Cognito)

FOK má asi 472 lepších reklam. Lowcost z toho přímo stříká.
Jakub Hussar (Haze)

Hudba dobrá, je to i svěží, trošku laciný vtípek s boty pro mamku, na povědomí o značce by to mělo zafungovat. Jestli národ poběží do obchodů po vzoru celebrit je otázka.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Pojďme společně doufat, že to celé oslepí skutečností, že jsou tam tito dva slavní lidé, a nikdo si nebude všímat, co se tam vlastně děje. Na obranu adaptující agentury bych dodala, že indický vzor je úplně stejná trapnost.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

Profesionální práce, good-vibe-hítek a za klienta posílám jedničku s hvězdičkou za branding.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.