Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Změny v reklamě na ČT zvýší ceny zboží, tvrdí velcí inzerenti i reklamní agentury

Podíl Novy s Primou na investicích do televizní reklamy vzroste až na 95 %, varují zadavatelé.

  • ČTK
  • 13. 07. 2011 09:20

Chystané změny v zákoně o České televizi, které mají snížit množství reklamy v tomto veřejnoprávním médiu, prý poškodí spotřebitele. Zrušení reklamy na ČT1 a ČT24 zdeformuje reklamní prostředí a povede ke zvýšení cen reklamy i zboží a služeb pro občany, tvrdí Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA M. K.) [prohlášení v PDF].

Prohlášení zaslala minulý pátek 8. července jako součást své tiskové zprávy agentura Media Master [PDF]. Ta pro Českou televizi prodává reklamní prostor. Agenturu Media Master ovládá Tomáš Chrenek, který rovněž vlastní digitální televizi Barrandov.

AČRA M. K. reaguje na senátní novelu zákona, kterou má dnes schválit Poslanecká sněmovna. Podle ní by měla zůstat zachována pouze na ČT2 a ČT4, a to v rozsahu 0,5 % vysílacího času. Na ČT1 a ČT24 by se mohla objevit jen ve výjimečných případech. Původně přitom mělo vysílání reklamy skončit letos 11. listopadu v souvislosti s koncem digitalizace.

Podle AČRA M. K. dojde při snížení objemu televizní reklamy, kterou smí ČT vysílat, k narušení konkurenčního prostředí. V současnosti je podle asociace 90 % nabídky na trhu s reklamou koncentrováno v rukou dvou subjektů, Primy a Novy.

„V případě ukončení vysílání reklamy na veřejnoprávní televizi by tento podíl vzrostl až na 95 % a padly by již tak velmi slabé překážky bránící zneužití duopolní situace na televizním reklamním trhu,“ konstatuje asociace. Ovládnutí celého trhu dvěma subjekty by mělo dopad na nárůst cen reklamy v médiích. Reklamní zadavatelé by tak byli nuceni přenést finanční zátěž do koncových cen produktů, zvýšení cen se tak logicky přenese na spotřebitele, dodává AČRA M. K.

Souběžně s prohlášením asociace přišlo podobné vyjádření [PDF] i od Českého sdružení pro značkové výrobky (ČSZV). Podle ní by změny v limitech televizní reklamy na ČT mohly vést k tomu, že by televize Nova a Prima mohly zadavatelům reklamy diktovat své podmínky včetně cenových.

„Na českém trhu je možné zachovat alespoň omezené podmínky pro obchodní konkurenci, pouze pokud bude nadále existovat dostatečně významná alternativa zmíněným dvěma komerčním televizním stanicím,“ uvádí ČSZV.

Tiskové prohlášení agentury Media Master shrnuje argumenty AČRA M. K. i ČSZV.

AČRA M. K. v současnosti podle svých webových stránek sdružuje přes 40 členů z řad reklamních agentur. ČSZV sdružuje v současnosti přes 40 členů, a to z řad firem, které patří v České republice k významným zadavatelům televizní reklamy. Jsou mezi nimi například společnosti Danone, Unilever či Henkel.