Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek, během prázdnin hodnotí jednou za dva týdny.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené. Barevně pro vás nově odlišujeme top komentář pod každou zprávou.
1. Zoot.cz si na další rozvoj půjčuje od veřejnosti
E-shop s módou Zoot.cz vydává od konce června podřízené dluhopisy v celkovém objemu 150 milionů Kč, testuje tak půdu před plánovaným vstupem na burzu. Stovkám svých zákazníků poslal e-shop dopis a informoval je o možném nákupu svých dluhopisů se čtyřletou splatností a roční úrokovou sazbou 6,5 %. Minimální výše investice je stanovená na 50.000 Kč. Jejich emisi, která je naplánovaná na 1. září 2017, aranžuje firma BH Securities.
Firma blížící se k miliardovému obratu, navíc s rychlým růstem investice prostě potřebuje. Tím si může upevnit pozici na trhu, který za pár let nemusí růst tak rychle a z kterého budou odpadávat ti méně úspěšní. Zoot.cz je šikovný inovátor, který moc dobře ví, že v marketingu nestačí jen SEO a PPC reklamy, ale že je třeba budovat značku a pečovat o zákazníky prostřednictvím online i offline nástrojů. Způsob hledání peněz na trhu určitě má svou logiku.
Tomáš Hájek (Admez)
Beru to spíše jako takový marketingově inovativní tah, trochu nestandardní mi přijde absence klíčových finančních parametrů, spíše to staví na tom příběhu. Což pro investory z široké veřejnosti může být dostatečné, pro profíky asi ne.
Jan Penkala (Acomware)
Zní to na první dojem dobře - skoro v duchu ‚lidé půjčují lidem‘, Zoot.cz sází na svou oblíbenost u zákazníků. Asi záleží na tom, jak velký bude objem nabídnutých dluhopisů, a taky jak Zoot.cz ošetří, aby je neskoupila konkurence nebo neznámý investor.
Barbora Krásná (Blue Events)
Zajímavý krok, nevím jak moc to řekne běžnému zákazníkovi, ale věřím, že se najdou mnozí zájemci. Ačkoliv jsem častým zákazníkem Zoot.cz, žádný dopis jsem nedostala, zřejmě tedy probíhá výběr podle speciálního klíče a hlavně výše útraty.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
2. Makro přechází na nový systém skladu a prodejen
Makro se podle informací serveru iHNed.cz kompletně změní, staví nový, čtyřikrát větší centrální sklad poblíž Kralup nad Vltavou. Distribuční centrum má být částečně automatizované, chce z něj rozvážet zboží nejen do prodejen, ale také ke koncovým zákazníkům. Makro tak doufá, že doveze zboží ještě čerstvější. Česko je první zemí, která s novým systémem v rámci skupiny Metro přišla. Pokud se nápad osvědčí, bude implementován i do dalších zemí, kde skupina působí. Spolu se skladem budou změněny i prodejny - zákazníci si tam podle očekávání budou chodit spíše pro inspiraci. V regálech přibudou exkluzivní potraviny nebo kosmetika, změní se barvy interiéru.
Zjednodušení cesty zboží k zákazníkovi je důležité. Předpokládám, že Makro hledá novou tvář pro život v digitální době a že nový sklad bude také využitelný pro distribuci v rámci e-commerce.
Tomáš Hájek (Admez)
Nedávno tu byla zpráva o posílení managementu v Makro a o tom, že bere digitální transformaci a omnichannel vážně. A tohle je další krok - reorganizace stávajících prodejen, velký sklad uzpůsobený k rychlé distribuci pro objednávky online - to dnes žádný velký retailer nemá. Věřím, že Makro bude výrazněji růst obratově po této změně.
Jan Penkala (Acomware)
To je poměrně zásadní pozitivní posun v obchodním modelu Makra ve směru lepší obsluhy zákazníků. Navíc je potěšitelné, že Česko tím mimo jiné potvrzuje svoji pozici evropské laboratoře pro vyzkoušení nových konceptů a technologií v obchodě. A taky že Kozomín se po dlouhé době (od dob jeho proslavení v písni Yo Yo bandu) zase dostane na výsluní pozornosti.
Barbora Krásná (Blue Events)
Věřím, že jedno místo výdeje zrychlí a zjednoduší celý proces, sníží počet nedodaného zboží i substitucí, jen si kladu otázku jaký vliv bude mít průjezdnost Prahou na rychlost dodání. Je pouze otázkou času, kdy město vymyslí opět nějaký krok nepodporující plynulost dopravy.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
3. Lidl začal u prodejen instalovat rychlonabíjecí stanice
Maloobchodní řetězec Lidl začal s instalací rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v Česku. První stanici se nachází u nově otevřené prodejny v pražské ulici k Barrandovu, do konce roku jich nainstaluje dalších pět – mimo jiné v Hradci Králové, v Ostravě nebo v Brně. Po letošním únorovém ukončení prodeje igelitových tašek je to další krok německého diskontu směrem k ekologičtějšímu chování. Rychlonabíjecí stanice dodala Lidlu firma ABB. Elektromobily jsou z nich dobíjeny stejnosměrným proudem a podle firmy jsou vhodné pro nabíjení všech typů elektromobilů na trhu. Baterie se dobije z 0 na 80 % za půlhodinu.
Lidl prostě PR umí dělat! A protože nově zrekonstruovanou barrandovskou pobočku mám na dosah, čekám už jen, až elektroauta zlevní o 70 %.
Tomáš Hájek (Admez)
Dobíjení elektromobilů fajn, zvětšení parkovací plochy u nových Lidlů taky fajn, jen to omezí celkový počet parkovacích míst, takže se v odpolední špičce v Průhonicích parkuje všude možně.
Jan Penkala (Acomware)
Samozřejmě jde primárně o image, reálné využití bude pro většinu z nás v daleké budoucnosti. Hypoteticky každý den nakoupím v Lidlu, cca půl hodiny tam nákupem strávím a odjedu s téměř plnou ‚nádrží‘, to je přece paráda!
Jan Polák (Ipsos)
Je dobře, že i Lidl vyslal signál, že elektromobily považuje za perspektivní. I když to není první řetězec v zavádění této služby, může se vzhledem k husté síti svých prodejen a jejich výskytu i v menších sídlech podílet na rozšíření užívání elektromobilů poměrně významným způsobem. Lidl je totiž na obchodním trhu vnímán jako trend setter - když se pro něco rozhodne, dělá to promyšleně a důsledně.
Barbora Krásná (Blue Events)
Elektromobily jsou zřejmě hnacím motorem prokazování ekologického chování. Bohužel opět se jedná o velmi malé procento uživatelů, vozidel je něco kolem 1.200, možná je to příprava na další roky. Věřím, že by se určitě našly mnohem průkaznější ekologické aktivity.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
4. Startuje tržiště Z vaší zahrádky pro menší prodejce
Minulý týden spustilo oficiální provoz nové internetové tržiště Z vaší zahrádky, zaměřené na prodej farmářských produktů, jako je ovoce, zelenina, sazenice, med nebo sýry. Tržiště má fungovat na bázi marketplace a volně sdružovat farmáře a zákazníky. Nakoupené produkty mohou zákazníci vyzvednout v místě sklizně nebo si nechat dovézt domů. Projekt provozuje firma Emarketplace, jejíž majiteli jsou Jakub a Michal Pláteníkovi a Tomáš Slíva. Prodej není pro farmáře nijak zpoplatněn. Nabízené zboží si zákazníci vybírají na interaktivní mapě Česka, kde si mohou dle filtru vybrat druh, cenu zboží nebo jestli má být od podnikatele nebo spíše nadšence.
Farmářský marketplace vítám. Koneckonců žijeme v ‚šérovací‘ době a tohle je vlastně taková online obchodní aliance či sdílená ekonomika. Pro úspěch tržiště je důležitý dobrý marketing a kvalitní zpracování dat. Věřím, že si to provozovatelé uvědomují. Název projektu pro budování značky se mi nezdá jako ideální. Navíc vypadá, že je určen pro drobné pěstitele a zahrádkáře, přitom současně míří i na soukromé farmy, což je jiná třída. Rozhodně ale jim budu fandit.
Tomáš Hájek (Admez)
Dělat něco úplně zadarmo je dle mého sice podezřelé, ale nápad je to jednoznačně dobrý. Představa aplikace, se kterou si budu moci v jakémkoli koutě republiky koupit regionální čerstvé potraviny, je hodně lákavá!
Jan Polák (Ipsos)
Čím více bude aktivit, které budou znamenat opravdovou podporu domácích výrobců potravin a jejich možností umístit výrobky na našem trhu, tím lépe. Nabídkový portál je určitě dobrým záměrem, ovšem žádný přelom na trhu nezpůsobí, dokud někdo současně nevyvine koncept nějaké centrální logistiky pro malé lokální výrobce, kteří nejsou vlastními silami schopni zboží k zákazníkům distribuovat. Kdyby se Ministerstvo zemědělství namísto plýtvání prostředků na marketingovou podporu lokálních výrobků a osoby pana ministra věnovalo praktické podpoře těchto výrobců zajištěním jejich provázaného logistického systému, bylo by lépe.
Barbora Krásná (Blue Events)
Vyzkoušela jsem a mohu vřele doporučit, velká příležitost pro lokální pěstitele a pro ty co se nebojí chtít český produkt, dobrou kvalitu ne chemii, jsou ochotni si i připlatit a nejsou limitováni dobou trhů.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
5. Vegetariánská síť Vegg-go se chystá expandovat
Česká síť vegetariánských bister Vegg-go, kterou řídí bývalý šéf Kosteleckých uzenin Jan Hanuš, se chystá expandovat do zahraničí. Hanuš, který zároveň vede také potravinářskou firmu Emco, uvedl pro server E15.cz, že je v Evropě prostor pro otevření 200 bister. Aktuálně jich má síť v Česku 16, jednu letos otevřela ve Vídni. Expanze probíhá formou prodeje franšízových licencí. Investice do jednoho bistra je ve výši asi 1 milionu Kč s dvouletou návratností. Vegg-go si jídla nevyrábí sama, nechává si je dovážet od výrobce Olive Food.
Firma je zaběhlá, zkouší Vídeň, díky franšíze může více expandovat. Zdá se, že budoucnost vypadá růžově.
Tomáš Hájek (Admez)
Smělé plány s takovou expanzí. Dnes si každý kompenzuje nezdravý životní styl něčím zdravým, tak předpokládám, že i zdravý řetězec by mohl mít úspěch. Trochu mě jen zaráží fakt, že samotné restaurace jídla nepřipravují.
Jan Polák (Ipsos)
Ač nejsem vegetarián, do Vegg-Go občas ráda zajdu. Je to propracovaný koncept, který má určitě šance na další expanzi po českých městech. Nicméně ambice na významnější pozici v zahraničí mohou narazit na otázky původu surovin, ze kterých jsou pokrmy připravovány. Hlavně v Rakousku je trend zdravého stravování obvykle spojen s vazbou na lokální biododavatele. Ale třeba už má Vegg-go spolupráci s lokálním partnerem promyšlenou, tak mu budu držet palce a v Donau Zentru se příští týden při návštěvě Vídně schválně zastavím.
Barbora Krásná (Blue Events)
Opět příjemné zpestření trhu s hotovým jídlem a vegetariánským sortimentem, doporučuji si projít i komentáře na jejich webu, zajímavé postřehy. Nyní se objevuje vegetariánských obchodů a jídelen poměrně hodně, takže zákazníci mohou být spokojeni. Propojení na společnost Emco také leccos napovídá. Nicméně hodnotím jako krok správným směrem.
Patricia Jakešová (U & Sluno)