„Zoot.cz se od ostatních českých e-shopů s módou liší, proto roste“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Zoot v zisku, chystá se do Polska a Maďarska

Výdejna radosti Zootu v Bratislavě

Výdejna radosti Zootu v Bratislavě

Český internetový obchod s módou Zoot.cz plánuje během roku a půl expandovat na polský a maďarský trh. Firma letos poprvé dosáhla zisku, očekává tržby přes miliardu korun. Napsal to iHNed.cz. Tržby Zootu meziročně vzrostly o 40 %, podobný růst očekává i následující rok. Zoot.cz přitom upsal v létě dluhopisy v objemu 150 milionů Kč. Trh s módou tvoří v Česku zhruba 80 miliard Kč, online prodej z toho má asi desetinu. 

Zákazníky Zootu nyní při online nákupech čeká hned několik novinek. Například nový software, který bude porovnávat údaje v profilu zákazníka se skutečnou velikostí oblečení naměřenou ve skladu a případně upozorní na nevhodnou objednanou velikost. Změnou projdou rovněž výdejny, mají získat nový formát, postupně z nich vymizí prodejní pulty a zákazníci budou mít zboží na vyzkoušení už připravené v kabinkách.

 

Neznamenala jsem negativní zprávy a podle vlastní zkušenosti se výsledkům nedivím. Kvalitní hráč se širokou nabídkou.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Asi ani úplně nechápu, jak je to možné, že se Zoot stal mojí první volbou pro nákup oblečení, a hlavně bot. Možná to je tím, že to od začátku dělají dobře. Snad jim to zůstane. Trochu mě naštvali, že mě nechali zamilovat se do švédské značky J.Lindeberg, a teď ji tam pořádně nemůžu sehnat.
Václav Loubek

Zoot.cz se odlišuje od ostatních českých e-shopů s módou, a proto roste. Pokud se povede expanze do zahraničí, bude to určitě významný krok. I když jsem v Zootu ještě nic nekoupil, fandím mu.
Tomáš Hájek (Admez)

K té miliardě to bude chtít přidat ještě dvě až čtyři, aby byl Zoot opravdu silným hráčem. Pro mě je zajímavější ten 10% podíl online na celkovém trhu, to prostě není mnoho. Za tři roky to může být k 20 %, a to už je slušný balík peněz, o který budou bojovat stovky firem včetně zahraničních.
Jan Penkala (Acomware)

Konečně dobré ekonomické zprávy od Zootu. Výdejnám radosti fandím, jen doufám, že i v Polsku a Maďarsku může Zoot fungovat jako trendsetter v módě pro mladé a že jeho slovní hříčky a osvěžující nápady budou fungovat i jiných jazycích.
Barbora Krásná (Blue Events)

2. Marks & Spencer se prodává na Rohlíku

Mezi bestsellery, které budou během testování spolupráce na Rohlik.cz dostupné patří i anglický čaj

Mezi bestsellery, které budou během testování spolupráce na Rohlik.cz dostupné patří i anglický čaj

Vybrané potraviny z britského řetězce Marks & Spencer bude nyní možné v testovacím režimu objednávat přes online supermarket Rohlik.cz. Poprvé tak budou i v Česku dostupné přes internet. Britský Marks & Spencer přitom na tuzemském trhu loni plánoval spustit vlastní e-shop. Spolupráce s Rohlíkem bude nyní v několikaměsíčním zkušebním provozu. V nabídce se zatím objeví 150 bestsellerů této britské značky. K dostání budou tradiční sušenky, čaje, cereálie nebo arašídová másla. Jejich cena bude stejná jako v kamenných obchodech.

Rozumný krok, který přispěje obchodu a vyjde ze zkušeností už zaběhlého online prodejce.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Alza prodává Hamleys, tak Rohlik kontroval Marks & Spencer. Obojí dává smysl, jak jsem psal už minule. Nemusí se budovat nový distribuční kanál a využívá se synergií.
Václav Loubek

Průměrný český zákazník možná ani netuší, že Marks & Spencer nabízí kromě oblečení i dobré potraviny. Skvělý krok, který pomůže firmě proniknout do myslí i peněženek dalších lidí.
Tomáš Hájek (Admez)

Marks & Spencer říká, že chce pokrýt města, kde zatím není. No, osobně vidím jako důležitější testování síly online a taky jednoduché vyřešení online prodeje. Budovat shop, zákaznické centrum, integrovat věrnostní systém, logistiku. To je lepší se vzdát části marže a dát to exkluzivně někomu, kdo má tu infrastrukturu vyřešenou. Stejný případ jako prodej Hamleys hraček na Alze. Velmi rozumný krok pro obě strany. Jen Rohlik logicky nenabízí věrnostní systém Marks & Spencer a asi tu nebudou pravidelné slevové akce. Co dále? Třeba Ikea potraviny?
Jan Penkala (Acomware)

Jak potraviny Marks & Spencer, tak služby Rohlíku jsou zatím doménou městských spotřebitelů a mohou navzájem těžit z toho, co pro ně dělají dobře. Než odkládat spuštění vlastního online prodeje, je lépe se spojit s hráčem, jehož nabídka potravinám Marks & Spencer nekonkuruje, a který má spolehlivou klientelu, jež toto obohacení sortimentu uvítá.
Barbora Krásná (Blue Events)

3. Cena másla strmě roste, Češi kupují margarín

Cena másla v posledních týdnech v Česku neustále stoupá. Web E15 přinesl zprávu, že Češi čím dál víc nakupují margaríny z rostlinných tuků vynahrazujících živočišné máslo. Lidé se navíc už nyní snaží předzásobit na vánoční svátky, tudíž poptávka po másle v akci neustále roste. Například v Bille byl v červnu podíl prodaného másla a margarínů 72:28, v srpnu se změnil na 64:36. V Tescu rovněž pozorují zvýšený prodej rostlinných margarínů a Václav Koukolíček doplňuje, že lidé máslo stále kupují, avšak hlavně ve slevách. „Naši dodavatelé nám dodávají pouze nezbytně nutné množství a objednávky není možné navyšovat,“ popisuje situaci na trhu s máslem Pavla Hobíková z Globusu. Za zdražením másla stojí rostoucí světová poptávka po mléčném tuku především v Číně či Austrálii. Ceny másla jsou rekordně vysoko v celé Evropské unii. 

Vánoce budou mít svého hrdinu, máslo. Příležitost pro nové receptury s náhražkami, jsem zvědavá, kdo se toho chytne. Vidím to jako uměle vyvolanou kauzu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Beru to prostě jako sezónní výkyv. Výrobci margarínů a levnějších náhražek másla teď asi mají pré, ale neviděl bych v tom nějaký trend. Až se cena másla vrátí někam ke 40 až 45 korunám, budeme zase říkat, že máslo je konečně levnější. Rozhodně kvůli tomu, že kostka stojí 55 korun, nebudu jíst Ramu nebo podobné eklhafty, které prostě chutnají jako něco z ropy, i když se nás snaží přesvědčit, že tahleta letošní reinkarnace fakt chutná jako máslo. A na pečení a vaření se prostě Zlatá Haná za dvacku kupovala vždycky.
Václav Loubek

O ceně másla se píše už několik měsíců a těžko napsat nějaké moudro. Je-li nedostatek výchozí suroviny (smetany), je másla málo, cena roste, lidé šílí a nakupují, aby byly dobré vanilkové rohlíčky. A do toho se ozývají zemědělci a výrobci, protože musí jako viníky označit obchodní řetězce, a připravují nás na to, že cena bude už jen vyšší. Je to odborná prognóza, anebo lobbying?
Tomáš Hájek (Admez)

Připadá mi, že se dělá velké haló z výkyvů, které jsou asi v zásadě normálním dopadem tržní ekonomiky. Léta jsme se dočítali, že se třetina naší produkce mléka raději vyváží, protože výrobci nejsou schopni jeho cenu zobchodovat na našem trhu. Teď je naopak suroviny na výrobu másla nedostatek. Možná, že kdyby se pod tlakem různých zájmových lobby tolik mediálně nezveličovaly dílčí jednotlivosti, vyvíjela by se situace přirozeněji. Ale výrobci si to konečně užívají, najednou jsou pro své obchodní partnery velmi důležití.
Barbora Krásná (Blue Events)

4. Nová, větší prodejna Bezobalu otevřela na Hradčanské

Bezobalový nákup

Bezobalový nákup

Poblíž stanice metra Hradčanská v ulici Pod Kaštany 5 v Praze otevřela 19. září nová, bezobalová prodejna, za níž stojí nezisková organizace Bezobalu. Ta se v Česku snaží šířit koncept zero waste, v němž jde o předcházení vzniku odpadu. V praxi to znamená, že výrobky jsou v nové prodejně nabízeny bez obalů, volně ložené. Prodejna funguje jako samoobsluha. Zákazník si donese vlastní dózy nebo pytlíky, zváží jejich hmotnost, samolepkou označí nádobu a sám si z regálů nabere suroviny, které chce koupit. V prodejně lze nakupovat suché potraviny, čerstvé pečivo, ovoce, zeleninu i stáčenou drogerii a kosmetiku. Obchody Bezobalu budou provozovány obchodně standardním způsobem pod hlavičkou společnosti Nekonzum, jejímž spoluzakladatelem a hlavním podílníkem je neziskovka Bezobalu.

Nevidím to moc masově, ale jako krok pro ty, co se chovají zodpovědně, určitě dobré řešení. Bohužel zatím se uživí asi jen v Praze.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Řekněme si to bezobalu. Tohle je hipsteřina, vhodná přesně do Dejvic nebo na Letnou. Obal má u výrobku několik funkcí - transportní, skladovací, propagační, informační. Těch výhod má obal výrobku v retailu víc než nevýhod. Ono to bez něj jde, ne že ne. Ale ne v masovém měřítku.
Václav Loubek

Nechci působit jako kacíř, ale podle mě mainstreamový zákazník oceňuje v obchodě rychlost a pohodlí. Pokud nákup ‚bez obalu‘ bude finančně zajímavý, budiž. Ale jinak se domnívám, že zájem bude jen u malé části trhu. A to říkám jako vyznavač ekologických principů! Rád se budu mýlit.
Tomáš Hájek (Admez)

Je to určitě dobrý počin, jak vyhovět ekologicky uvědomělejším spoluobčanům a jak vůbec posilovat povědomí o škodlivosti přílišného množství odpadu, které vytváříme. Alespoň v centrech velkých měst. Na druhou stranu to není systémové opatření, které by mohlo skutečně pohnout trhem… výrobci na něj nejsou připraveni (jakým způsobem bez obalů jsou prodejny zaváženy?), odběr některých surovin tímto způsobem se mi jeví jako nehygienický. Opravdovou změnu chování by mohlo způsobit až řešení od MIWA, pokud se k odpovědnosti ruku v ruce přihlásí i výrobci i velké prodejní řetězce.
Barbora Krásná (Blue Events)

5. Tesco i PepsiCo snižují obsah cukru u svých nápojů

Privátní značka Tesco Nectar

Privátní značka Tesco Nectar

Britský řetězec Tesco snižuje v Česku obsah cukru u některých nealkoholických nápojů vlastní značky s cílem usnadnit zákazníkům zdravější nakupování. Nápoje privátní značky Teska by nyní neměly obsahovat víc než jednu čajovou lžičku – přesněji 5 gramů cukru – na sto mililitrů. Díky úpravě složení by podle Tesca měli lidé nakupující nápoje jejich privátní značky spotřebovat o 20 % míň cukru než dřív. Podobný postup zvolila také firma PepsiCo, která mění v Česku složení u dalšího ze svých nápojů. Místo fruktózo-glukózového sirupu se bude jako jedno ze sladidel nápoje 7up používat cukr. Zároveň bude slazen nízkokalorickou stévií, což i přes použití cukru zaručit až 30% snížení počtu kalorií v nápoji. Ceny nápojů se přitom prodejci měnit nechystají.

Zdravý krok, ale neměl by se spotřebitel trochu víc o sebe starat z pohledu zdraví i sám? Některé zdravé úpravy jsou často na úkor chuti.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Svět je čím dál krásnější, Pepsi je zdravá! Pochybuju, že někdo, kdo kupuje třeba Tesco Value, čte složení, ale budiž.
Václav Loubek

Snižovat počet kalorií v nápojích díky změnám sladidel je určitě správné. Osobně ale nevěřím, že to pomůže zvýšit tržní podíl bez cílené reklamy. Lidé, kteří chtějí žít zdravě, většinou limonády nepijí a těm ostatním je to jedno.
Tomáš Hájek (Admez)

Snížení podílu cukru ve slazených nápojích je asi jediná cesta, jak do budoucna vůbec udržet tyto nápoje na trhu. Osobně slazené limonády téměř nekupuju (s výjimkou Kofoly, a tu nekupuju jako nápoj, ale jako love brand).
Barbora Krásná (Blue Events)