Český online prodejce oblečení Zoot dosáhl v letošním prvním pololetí tržeb 518 milionů Kč, což je o 10 % víc než v témže období loňského roku. Hrubá marže v pololetí nepatrně (meziročně o necelé procento) poklesla na 223 milionů Kč, nicméně podnik skončil ve ztrátě 55,2 milionů Kč (jde o ukazatel adjusted EBITDA, tedy hospodářský výsledek očištěný o jednorázové náklady), oproti zisku 3,3 milionu rok předtím. Na vině je hlavně odepsání části pohledávek za distribuci v Rumunsku 64 milionů Kč.
Expanzi do Rumunska management Zootu přehodnotil. Vzhledem k dosavadním výsledkům se rozhodl uzavřít výdejny a upřednostnit doručování zboží zákazníkům přímo domů. Zároveň se limituje objem slevových akcí, které jsou pro zákazníky v Rumunsku k dispozici. „Centralizovali jsme obchod a marketing slovenského a rumunského Zootu do Česka. Nyní máme pro tyto aktivity jeden tým v Praze pro všechny pobočky,“ pokračuje ředitel Zootu Ladislav Trpák. Koncem prvního čtvrtletí firma přistoupila ke zrušení 59 pracovních úvazků, což představuje pokles zaměstnaneckých stavů o 12 %.
Během prvního pololetí se Zootu dařilo rozšiřovat zákaznickou základnu, dosáhla téměř 500.000 lidí, což představuje nárůst o 24 % oproti roku předtím. Počet prodaných kusů se zvýšil na 890.000, což bylo meziročně o 22 % víc (nejprodávanějšími kategoriemi přitom byly dámské šaty, topy a boty, ze značek se nejlíp vedly Vero Moda, Dorothy Perkins, Geox a vlastní brand Ojju). Přesto však prodej v první půli roku trpěl v důsledku počasí. Chladné jaro zapříčinilo, že Zoot prodával víc ve slevových kolekcích a tím navzdory růstu obratu i počtu zákazníků skončil ve ztrátě. „Počasí hraje v případě módy velkou roli a mělo tak negativní vliv v našem případě i u prodejců v celé Evropě. V době povánočních výprodejů bylo nadprůměrně teplo, nástup jarní sezóny – až do poloviny dubna - byl naproti tomu teplotně podprůměrný. Naproti tomu od poloviny dubna až do minulého týdne jsme prožívali rekordně dlouhou letní sezónu, které už ve firmě s úsměvem říkáme floridská,“ komentuje hlavní faktor roku Trpák.
V druhém pololetí letoška Zoot cílí na podobné, tedy 10% tempo růstu tržeb, přičemž očekává, že se projeví dopady vylepšení a úsporných opatření z první poloviny roku, s cílem optimalizace a snížení operativních nákladů. V těch chce firma pokračovat, aby se ve čtvrtém kvartálu vrátila do provozního zisku. Hlavní aktivitou jsou opatření na redukci vratek zhruba o 30 %. Jedná se hlavně o limitaci množství kusů zboží v košíku, předplatba u některých zákaznických segmentů a pozitivní motivace skrz vyvíjený kreditní systém.