Krizový management zadluženého e-shopu s oblečením Zoot výrazně osekal náklady na propagaci. Ty mají letos dosáhnout jen třetiny loňské výše, tedy 60 milionů ve srovnání s loňskými 180 miliony. „Snížení těchto nákladů bude mít negativní dopad na obrat,“ předpokládají manažeři. „Po prvních dvou měsících, kdy Zoot nemohl většinu času realizovat placenou reklamu kvůli pokračujícímu jednání s dodavateli reklam, se však ukazuje, že i přes snížení obratu dojde ke zvýšení profitability,“ dodávají.
Obrat Zootu dosáhl v roce 2017 téměř 1,1 miliardy Kč, přičemž provozní zisk EBITDA činil 29 milionů. Údaje za rok 2018 e-shop nezveřejnil, nicméně koncem loňska nezvládal splatit bankovní úvěr a v lednu jeho dluhy dosáhly téměř půl miliardy. Do konce dubna je Zoot v tříměsíčním moratoriu, v němž se snaží stabilizovat svoji finanční situaci a překonat úpadek.
Krizovými manažery Zootu se v lednu stali Lukáš Uhl a Robert Vojáček, spojení s největším věřitelem, skupinou Natland Tomáše Rašky. Insolvence Zootu podle deníku E15 postihla marketéry i youtubery, které si e-shop najímá přes agenturu Vivnetworks. „Klíčovými dodavateli pro internetový obchod jsou i poskytovatelé online reklam jako například Google. S většinou těchto dodavatelů je Zoot už dohodnut na dalším postupu a pokračování spolupráce,“ tvrdí management e-shopu.
Nástup Uhlovy vedení není jediná personální změna. „Už došlo k obměně většiny pracovníků vedení,“ uvedl Zoot tento týden. „Nový management pokračuje v opatřeních snižující náklady. V únoru uzavřel provoz ve 13 výdejnách v Česku a na Slovensku a počet zaměstnanců se snížil o 86 napříč společností. Těchto 13 výdejen bylo vybráno na základě dvou kritérií, kterými byly nízká profitabilita a fyzická proximita alternativní výdejny.“ Proto Zoot předpokládá, že „opatření nebude mít viditelně negativní dopad na obrat podniku a pozitivně se projeví na ziskovosti“.
Osekávání nákladů má zahrnout i „snížení nájmu kancelářských a skladových prostor, snížení nákladů na rozvoz na výdejny, eliminace málo používaných externích IT nástrojů a služeb a jiné“. Zoot dále prohlašuje, že „už stabilizoval klíčové vztahy s dodavateli a po dvou měsících byl obnoven pravidelný nákup nového zboží“.
Z dlouhodobějších aktivit Zoot chystá posílení výroby vlastních značek, od čehož si slibuje významné zvýšení hrubé marže, dál posílení přímého prodeje koncovým zákazníkům na výdejnách, otevření obchodu v nákupním centru a rozvoj takzvaného vendor marketingu, kdy dodavatelé zboží finančně přispívají na marketingové aktivity.