Krizový management zadluženého e-shopu s oblečením Zoot výrazně osekal náklady na propagaci. Ty mají letos dosáhnout jen třetiny loňské výše, tedy 60 milionů ve srovnání s loňskými 180 miliony. „Snížení těchto nákladů bude mít negativní dopad na obrat,“ předpokládají manažeři. „Po prvních dvou měsících, kdy Zoot nemohl většinu času realizovat placenou reklamu kvůli pokračujícímu jednání s dodavateli reklam, se však ukazuje, že i přes snížení obratu dojde ke zvýšení profitability,“ dodávají.
Obrat Zootu dosáhl v roce 2017 téměř 1,1 miliardy Kč, přičemž provozní zisk EBITDA činil 29 milionů. Údaje za rok 2018 e-shop nezveřejnil, nicméně koncem loňska nezvládal splatit bankovní úvěr a v lednu jeho dluhy dosáhly téměř půl miliardy. Do konce dubna je Zoot v tříměsíčním moratoriu, v němž se snaží stabilizovat svoji finanční situaci a překonat úpadek.
Krizovými manažery Zootu se v lednu stali Lukáš Uhl a Robert Vojáček, spojení s největším věřitelem, skupinou Natland Tomáše Rašky. Insolvence Zootu podle deníku E15 postihla marketéry i youtubery, které si e-shop najímá přes agenturu Vivnetworks. „Klíčovými dodavateli pro internetový obchod jsou i poskytovatelé online reklam jako například Google. S většinou těchto dodavatelů je Zoot už dohodnut na dalším postupu a pokračování spolupráce,“ tvrdí management e-shopu.
Nástup Uhlovy vedení není jediná personální změna. „Už došlo k obměně většiny pracovníků vedení,“ uvedl Zoot tento týden. „Nový management pokračuje v opatřeních snižující náklady. V únoru uzavřel provoz ve 13 výdejnách v Česku a na Slovensku a počet zaměstnanců se snížil o 86 napříč společností. Těchto 13 výdejen bylo vybráno na základě dvou kritérií, kterými byly nízká profitabilita a fyzická proximita alternativní výdejny.“ Proto Zoot předpokládá, že „opatření nebude mít viditelně negativní dopad na obrat podniku a pozitivně se projeví na ziskovosti“.
Osekávání nákladů má zahrnout i „snížení nájmu kancelářských a skladových prostor, snížení nákladů na rozvoz na výdejny, eliminace málo používaných externích IT nástrojů a služeb a jiné“. Zoot dále prohlašuje, že „už stabilizoval klíčové vztahy s dodavateli a po dvou měsících byl obnoven pravidelný nákup nového zboží“.
Z dlouhodobějších aktivit Zoot chystá posílení výroby vlastních značek, od čehož si slibuje významné zvýšení hrubé marže, dál posílení přímého prodeje koncovým zákazníkům na výdejnách, otevření obchodu v nákupním centru a rozvoj takzvaného vendor marketingu, kdy dodavatelé zboží finančně přispívají na marketingové aktivity.

Robert Němec je nově Robert Le Veneur

Luděk Staněk přichází na Novu. Bude kreativním producentem komediálních seriálů

Josef Pazderka jako šéfredaktor Aktuálně.cz končí

Český úspěch v Cannes Lions: McCann a Hero & Outlaw mají stříbrného Lva za PR
