Internetový prodejce oblečení Zoot je dalším z e-shopů, který se rozhodl zhodnotit svou platformu tím, že ji formou takzvaného tržiště nabídne třetím stranám jako místo pro prodej jejich produktů. Svůj záměr zdůvodňuje módní e-shop tak, že chce prodejcům módy pomoci najít odbyt pro sezónní zboží, které během koronavirové krize zůstalo ležet na skladech. Pro e-shop, který dlouhodobě řeší své existenční problémy, je to zároveň jedna z příležitostí pro restrukturalizaci. Díky spuštění projektu marketplace by se měl postupně běžný módní e-shop proměnit na platformu, která bude nabízet i zboží ostatních dodavatelů.
„První značka Under Armour už je na webu k dispozici našim zákazníkům. V další vlně nasazujeme Pietro Filipi, Karu, Styx nebo třeba eko zboží e-shopu Econea,“ říká ředitel odpovědný za růst Robert Vojáček. Zoot partnerům nabízí i svůj fotografický ateliér pro přípravu fotek pro prezentaci zboží, na níž si zakládá.
Zoot - podobně jako jiné online obchody s nabídkou marketplace - tvrdí, že nechce svou platformu otevřít pro kohokoliv. „Chceme opravdu důsledně u partnerů hlídat kvalitu zboží a chceme si udržet velkou rychlost dodání, a tak jsme se rozhodli, že poslední míli k zákazníkovi si chceme držet pod svou kontrolou,“ tvrdí Vojáček. Zoot prý nyní jedná s desítkami českých módních firem, které během následujících týdnů postupně na e-shopu vystaví své produkty. Zapojené firmy budou moci využít i síť výdejen Zootu, jichž je v tuto chvíli 20 vlastních a přes 60 partnerských.
Zároveň Zoot připravil program financování skladových zásob partnerů, jež by jim pomohl částečně pokrýt cash flow potřeby provozu. „Tento program v první fázi finančně kryje Zoot z prostředků majoritního akcionáře, kterým je investiční skupina Natland, ale zároveň jej připravujeme do podoby bankovního produktu spolu s finanční institucí působící na českém trhu,” říká šéf Zootu Lukáš Uhl. Plány Zootu počítají s tím, že už v příštím roce by v rámci marketplace mělo být v nabídce 20.000 nových produktů od partnerů.
Za „epidemii“ může epidemie
Systém prodeje formou marketplace výrazně akceleroval v posledních třech měsících díky koronavirové epidemii. Ta uspíšila jeho nasazení u největších e-shopů. Například Mall se nedávno pochlubil, že mu současná situace přivedla do jeho projektu Mall Partner řádově stovky nových zájemců, a to včetně takových subjektů, jako je automobilka Hyundai.
Rovněž největší tuzemský e-shop Alza zjednodušil a zrychlil celý proces zalistování firem do svého systému Dropshipment. Už na začátku roku přitom tento internetový prodejce avizoval, že letos chce dát projektu naplno zelenou a jarní koronavirová opatření s dopadem do maloobchodu celému procesu dodala nový impuls.
Jako marketplace, tedy jakýsi e-shop v e-shopu, dlouhodobě fungují platformy Amazon, eBay či Aukro, ale třeba také Facebook. Bleskově na epidemii zareagoval rovněž Rohlík, který na konci března představil projekt Nakup bezpečně, jímž umožnil běžným kamenným prodejnám fungovat stylem e-shopu.