Český e-shop s módou Zoot během loňského roku utržil na českém, slovenském a rumunském trhu 706 milionů Kč bez DPH, v roce 2015 měl přitom tržby 450 milionů Kč bez DPH. Jedná se tak o 56% meziroční nárůst. Nejvyšší podíl (81 %) na celém obratu skupiny má český trh, zbylé dva trhy se dělí o 19 %. Zoot se také historicky poprvé dostal ze ztráty a dosáhl hrubého provozního zisku ve výši 2,9 milionů Kč.
„Při současné velikosti těžko můžeme předpokládat, že by se růst obratu dal udržet v úrovni dvojnásobků, jako tomu bylo v počátečních letech. Loňský nárůst o 56 % proto vnímáme jako velmi uspokojivý a podobné tempo bychom rádi udrželi i letos. Aktuálně plánujeme růst ideálně kolem 50 %,“ říká Petr Ladžov, spolumajitel a finanční ředitel Zootu.
Nová investice půjde do IT a logistiky
Koncem prvního kvartálu Zoot uzavřela investiční kolo financování, v rámci něhož od investorů 3TS Capital Partners a BHS Private Equity Fund získal pro svůj další rozvoj celkovou částku 4,5 milionu eur (zhruba 120 milionů Kč). „Zdroje získané navýšením kapitálu plánujeme využít především na posílení logistiky a IT segmentu. V pozadí nezůstane ani budování dalších Výdejen radosti, kde si zákazníci mohou zboží objednané online pohodlně vyzkoušet a zaplatit pouze to, co jim sedí,“ vysvětluje spolumajitel a zakladatel Zootu Ladislav Trpák.
BHS Private Equity Fund vložil do Zootu 2,5 milionu eur (asi 67 milionů Kč). „Loni jsme společně s BHS vydali v rámci uzavřené emise dluhopisy ve výši 80 milionů Kč. Na to jsme navázali prodejem podílu, jehož výši jsme se rozhodli nekomentovat,“ uvedla Andrea Burgerová, PR manažerka Zootu. Členem dozorčí rady Zootu se za nového spolumajitele stal Luděk Palata, který je v BHS Private Equity Fund partnerem. Majoritními vlastníky zůstávají Ladislav Trpák, Petr Ladžov a bývalý majitel portálu Centrum.cz Oldřich Bajer.
Druhý investor, 3TS Capital Partners, investoval do e-shopu 2 miliony eur (zhruba 53 milionů Kč). Jedná se už o jeho druhou investici do Zootu, první uskutečnil v roce 2014 ve výši zhruba 147 milionů Kč. „Zoot je v našem portfoliu od úvodní investice 3TS v roce 2014 a s dramatickým růstem, který společnost v tomto období vykázala, jsme velmi spokojeni. Nadále vidíme ohromný potenciál v přesunu maloobchodního prodeje módy do online prostoru na trzích střední a východní Evropy,“ řekl Jiří Beneš, Partner 3TS Capital Partners.
Loni přibylo 50 nových značek
Zoot aktuálně prodává přes 300 různých značek, loni spustil prémiovou a dětskou sekci. „Jen během roku 2016 jsme zalistovali přes 50 nových módních brandů, včetně Miss Selfridge, Superdry či Tally Weijl. Zajímavý je nárůst prémiového segmentu, který nyní čítá celkem 31 značek. Mezi ty nejúspěšnější patří například Tommy Hilfiger či French Connection. Francouzského Karla Lagerfelda jsme v Čechách spouštěli online jako první,“ hodnotí trend poptávky šéf nákupu Ondřej Halama. E-shop také počítá s rozvojem vlastních značek jako Zoot Original nebo Alchymi. Loni také začal e-shop provozovat event Zootlet, na kterém vyprodává s cenou nepřesahující 1.000 Kč vrácené či reklamované zboží. Na vratkách chce podle iHNed.cz zapracovat, údajně totiž zákazníci vrací 60 % koupeného zboží.