Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna za 40. týden 2021
- VCCP Prague: What Now? Bulding Back Democratically (58 %)
značka: Forum 2000, klient: Nadace Forum 2000 - WMC Grey: Na Valašsku je Krásno (45 %)
značka: Krásno, klient: MP Krásno
Darwin & the Machines: #MobilemObratem (45 %)
značka, klient: ČSOB - YYY Agency: Normální je... (43 %)
značka: Direct, klient: Direct pojišťovna
- Mark BBDO: Výhodná alternativa k vaší bance (36 %)
značka, klient: Cofidis
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 6 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.
1. Forum 2000 letos zobrazuje hlasy

Vizuál od VCCP pro letošní Forum 2000

Vizuál od VCCP pro letošní Forum 2000

Vizuál od VCCP pro letošní Forum 2000

Vizuál od VCCP pro letošní Forum 2000
Celosvětová konference Forum 2000, která každoročně v odkazu Václava Havla připomíná důležitost demokratických hodnot, spouští komunikační kampaň k letošnímu jubilejnímu 25. ročníku. Konference nazvaná What Now? Bulding Back Democratically probíhá od 10. do 12. října a už druhým rokem částečně online. Téma letošního ročníku reaguje na vstup společnosti do období po koronaviru a pokládá si otázku, jak pandemie ovlivnila demokratické hodnoty a jak nejlépe čelit současným i budoucím výzvám, které přinesla. Kampaň, připomínající důležitost svobody slova, vznikla ve spolupráci s agenturou VCCP. Ta kampaň jako každý rok připravila v rámci aktivit pro bono. „Největší silou demokracie je svoboda projevu. Právě té jsme chtěli dát v kampani hlavní roli, a ztvárnili jsme tak hlas demokracie jako klíčový prvek kampaně,“ popisuje vznik myšlenky art director VCCP Marek Farkaš. Kreativní exekuce připomínají slova, která zazněla z úst řečníků na konferenci v dřívějších letech – Václava Havla, Dalajlámy, jemenské političky a bojovnice za lidská práva Tawakkol Karman a hongkongského aktivisty Jushuy Wonga. Kreativa staví na statických vizuálech s citáty, rozpohybované se objeví ve spotu ve vysílání České televize.
Přenesl jsem se do starejch dobrejch časů, kdy se v kreáči listovalo Archivem a obdivně se koukalo na ty nejlepší kousky od světových reklamek. Dík za sen.
Ondřej Souček
Pěkné. Mám jenom trochu problém s tím, že když se na vizuály dívám moc dlouho, začne se mi z nějakého důvodu točit hlava.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Mno, pro mě vítěz.
Pavel Jechort (Mall Group)
Tahle reklama sice potřebuje návod k použití nebo aspoň výstižný headline, ale i bez nich se s ní můžete ztotožnit a odnést si z ní něco silného a pozitivního.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Na otázku „jak asi vypadá výtvarná podoba hlasu“ si tvůrci vzpomněli na zvuková studia a protools. Ale to byli asi sami. Není to průšvih, ale zase - hlas volajícího na pouti. To není překlep.
Vilém Rubeš
2. Krásno zve na valašské uzeniny

Krásno: Šunka (WMC Grey)

Krásno: Špek (WMC Grey)
Rodinná společnost Krásno na Valašsku vyrábí uzeniny a masné výrobky už po šest generací. V rámci další expanze a posilování své pozice na trhu po celém Česku se nyní představuje v reklamní kampani od agentury WMC Grey. Ta si vzala pod křídla přípravu celé kampaně a vystavěla ji kolem hlavního sdělení Na Valašsku je Krásno. Hero spot, který natočil režisér Víťa Procházka, ve zkratce zachycuje pověstnou valašskou pohostinnost, jak jinak než prostřednictvím hodů, během nichž se podávají lahůdky z Krásna a muzikanti hrají známou písničku My jsme Valaši, jedna rodina. „Hledali jsme cestu, jak společnost Krásno zcela jasně vymezit vůči konkurenci, a jít cestou lokálního původu se pro tuto tradiční rodinnou firmu přímo nabízelo. Valašsko je známé svou krásou, pohostinností a skvělými lokálními produkty. To vše jsme zhmotnili do televizního spotu, zpříjemnili tradiční písní a podepsali účinkováním samotného majitele,“ popisuje Jan Plajner, business development director WMC Grey. Ve videu tak vystupuje i samotný majitel společnosti Karel Pilčík, který je dlouhodobě garantem kvality výrobků Krásno. Jméno Pilčík je totiž po celém Valašsku pro svou řeznickou historii vyhlášené. Kromě třicetisekundové televizní reklamy, která poběží v Česku i na Slovensku, vzniklo také mnoho materiálu pro sociální média. Mimo jiné videorecepty s produkty z Krásna, které představuje foodblogerka Bohyně kuchyně spolu s Pilčíkovou vnučkou.
Některý spoty prostě musíte mít z nějakého zvráceného důvodu rádi a ani vás tvůrci nechtějí pobavit. V hlavní roli rakouskej cvičitel aerobiku, v pozadí párek důchodců běžící pogovat do kotle pod pódiem a nakonec vtip s klobásou. Neni ten svět krásnej?
Ondřej Souček
Rozjuchané, valašské, prosluněné. Asi to tak má být.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Asi to bylo zadání, ale sakra, vesnice s krojema je přece strašlivá nuda, ještě k tomu neuvěřitelná.
Pavel Jechort (Mall Group)
Na Valašsku je Krásno zní slibně, ale protagonista to doprovází tak přísným pohledem, že z něj jde strach. No a ta lidová veselice to je k popukání stejně jako chechtací pytlík.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Když nevíš jak dál, dej nářečí a sobě do papule. Škoda, že se toho tvůrci nedrželi...
Vilém Rubeš
3. ČSOB s první digitální kampaní od Darwinů
Vítězem tendru ČSOB banky na komunikaci v digitálních a sociálních médiích se stala agentura Darwin & the Machines. Ve své první kampani #MobilemObratem přináší sérii rychlých spotů propagujících okamžité otevření účtu. „Každý z nás zažil pocit, kdy si od rodičů chtěl půjčit peníze a byl odmítnut. Právě tímto insightem se chceme přiblížit všem mladým ve věku 18 až 30 let. Narozdíl od rodičů či přátel, mají u ČSOB jistotu, že po založení účtu dostanou tisícovku. A účet si otevřou mobilem obratem,” říká Michal Pastier, kreativní ředitel Darwin & the Machines. Data potvrzují nárůst využívání mobilních technologií v segmentu, a tak kampaň využívá formu rychlých videohovorů. Banka formátem kóduje i zakládání nových účtů mobilním telefonem přes aplikaci ČSOB Smart. „Věříme, že právě variabilita kampaně ve třech skvělých online spotech dokáže naplnit naše očekávání,“ doplňuje Radovan Kuštek, výkonný manažer skupinového digitálního marketingu ČSOB. Kampaň využívá v online prostoru sociální sítě a vybrané portály. Spoty jsou doplněny dalšími formami od spolupráce s influencery, až po podpůrné display formáty.
Spoty pro mladé jsou fajn, jen nevím, jestli je ta tisícovka přitáhne.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
Táta je vtipnej, ale jsou dnešní rodiče vážně takoví? Vždyť se polovina z nich řídí podle proslulého edukativního semináře Respektovat a být respektován, což je nabádá k tomu, aby před odmítnutím půjčky syna řádně vyslechli a pak po diskusi s ním došli k závěru, že s tímhle má zavolat mamince. Ale co mám rád na téhle agošce, je naprostá exekuční dokonalost v každé jejich práci.
Ondřej Souček
Písnička v podkresu začíná být otravná, ale herci jsou vybraní dobře.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Není to zas tak špatné, ale... roztáčíte tady řetězec scének směřujících k tomu, jak z někoho vytáhnout litr. A já se ptám, čemu tím prospějete?
Pavel Jechort (Mall Group)
Celé to trochu připomíná rychlý prachy. Chceš tisícovku? Asi by chtělo mířit trochu výš.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Litr trapna na osobu. Snaha přilákat cílovou skupinu, definovanou jedním pojmem z teorie českého hraného filmu, to je hrdina = chcípák, je až dojemná. Dokud to dělaly internetové banky, budiž, ale velkoinstituce?
Vilém Rubeš
4. Direct pokračuje v nepovedených rande
Pojišťovna Direct zveřejnila další tři klipy, v nichž na nepovedeném rande odpaluje podivné nápadníky. Cílem kampaně, která navazuje na loňskou sérii, je vysvětlit, proč je Direct konečně normální pojišťovna a jiná než ostatní. „Pro nápadníky máme opět přezdívky. Říkáme jim lovec autogramů, korpohad a opozdilec. Myšlenka je stejná jako u předchozích spotů, kdy nepovedení nápadníci vlastně představují to, proti čemu se jako pojišťovna vymezujeme a co se snažíme na trhu s pojištěním napravovat,“ říká mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje. „Propagujeme tak naše výhody – sjednání smluv bez podpisů, online asistenci, díky které na mobilu každý vidí, jak se k němu blíží pomoc, a chat, přes který se s námi každý jednoduše spojí,“ vysvětluje Maťašeje. V každém klipu je navíc zmíněna nová mobilní aplikace, kterou Direct v polovině září spustil. Ve spotech se tentokrát objevil například herec Filip Kaňkovský, který představuje lovce autogramů. Při tvorbě klipů se Direct opět spojil se stejnými agenturami jako minule. YYY Agency, vytvořila společně s marketingovým týmem Directu kreativní koncept, produkčně se natáčení chopila agentura Bumerang Film ze Zlína. „Ve stejném duchu budeme pokračovat i dál a příští rok zveřejníme další dvě nepovedená rande,“ avizuje mluvčí.
Supr! Tohle mě baví. Vtip dobře podtrhuje sdělení.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
Tenhle spot trvá třicet vteřin a je to o hodně lepší zážitek, než hodinová reality show První večeře.
Ondřej Souček
„Totální nestíhačka.“ Perfektně odposlouchané dialogy ve spotech Directu už jsem v Katovně chválila, a ani tentokrát neudělám výjimku. Je to dokonce čím dál lepší!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Koncept se drží, to je vždycky fajn. Jenže koukám na ty produkty. Akceptace zaplacením byla novinka před osmi lety. Vydávat chat za důkaz věnování se zákazníkovi je z módy taky nějaký pátek. A pojišťovák, i kdyby dělal zároveň asistence, není taxík, hasič, policajt, abych se zatajeným dechem sledoval, kdy mě přijede zachránit.
Pavel Jechort (Mall Group)
Není to zábavný a po dokoukání té reklamy ve mně zůstala divná pachuť. Nechci, aby mi tohle uvízlo v hlavě.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Je krásné, když se o důvěru uchází brand, který přichází a odchází z trhu rychleji, než partnerka Oldřicha Nového stačí zavřít oči. Velevtipné omyvatelné historky, u kterých mě pocit trapna donutil kousnout se do předloktí už v letech 1919, 1937, 1958, 2001 a následujících.
Vilém Rubeš
5. Cofidis natáčel v Poděbradech
Poskytovatel nebankovních půjček a spotřebitelských úvěrů Cofidis spouští televizní a online kampaň. Nabízí v ní klasický neúčelový úvěr a konsolidaci s výhodnou sazbou a s garancí nejvýhodnější RPSN. S těmito dvěma produkty chce Cofidis posílit svou pozici na trhu. „Při žádosti o půjčku hledá 40 % klientů alternativu k nabídce své banky. Právě pro tyto zákazníky, kteří chtějí při žádosti o půjčku či konsolidaci ušetřit, je zde náš produkt,“ říká Cyril Křůpala, marketingový ředitel Cofidisu. Kromě představení půjčky s garancí RPSN se Cofidis v televizním spotu i na onlinu soustředí na budování znalosti a důvěryhodnosti značky: „Na transparentnosti a férových podmínkách si v Cofidisu zakládáme. I proto se dlouhodobě umisťujeme na předních příčkách Indexu odpovědného úvěrování organizace Člověk v tísni. Kromě toho vkládáme velké úsilí do kvality zákaznických služeb a vývoji inovativních řešení.“ Nová komunikační kampaň byla připravována ve spolupráci s agenturou Mark BBDO, která se podílela i na minulých kampaních firmy. Televizní spot v hlavní roli s Karolínou Neuvirthovou Gudasovou natočila produkční firma Doit.films v Poděbradech. Režíroval ho Kilián Vrátník.
Sdělení doručeno, ale to je tak všechno.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
Taky nemáte rádi, když z vás ostatní dělají debila? Víc asi nemusím říkat.
Ondřej Souček
Nevím, no. Žena je sympatická a je tam kůň i holub, takže asi v pohodě. Překvapivé, zapamatovatelné a originální to ale není.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Strašně moc úsilí jen proto, abyste mi vysvětlili, že Cofidis není tradiční banka. Asi spíš ne.
Pavel Jechort (Mall Group)
Zase snaha se vymezit proti tradičním bankám, která působí velmi nepřesvědčivě a vůbec jí nepomáhá hlas protagonistky. No a garance nejlepšího RPSN to je perlička na závěr. Tohle se tradičním bankám musí líbit.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Kamera dobře zaostřená a ta pani se nezakoktala. Benefity vysvětleny. Jen se bojím, že pozornost běžného diváka uletěla s opeřencem. Není to NKP, funguje to, ale není to ani pumelenice.
Vilém Rubeš
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.

Netflix zavádí poplatek za sdílení přístupu mimo domácnost, v Česku 79 Kč

Exnovináři žurnalistiku milují, přesto si odchod chválí
