Seznam Zprávy se uvedly v nové podobě. Web chce posílit investigativu, sekci o byznysukomentáře. „V internetovém prostředí chceme být tím, čím bývaly ve zlaté éře tradiční, nezávislé noviny,“ prohlašuje šéfredaktor Jiří Kubík. V redakci dělá přes 70 lidí, včetně externistů. 

Zprávičkami porušila ČT zákon, varuje vysílací rada

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání upozornila Českou televizi, že odvysíláním loňského pořadu Zprávičky na dětském kanálu ČT Déčko porušila vysílací zákon. Pořad se týkal školáků v Palestině a rada kvůli němu obdržela několik stížností. Poslance ze sněmovního volebního výboru o tom dnes informoval místopředseda rady Václav Mencl. Volební výbor, který má ve své působnosti média, vzal informaci rady na vědomí.

Rada na svém únorovém zasedání dospěla k závěru, že reportáž mírou zjednodušení, jednostranností a uvedením značně zavádějících informací poskytla dětskému divákovi neúplný a zkreslený obraz událostí v Pásmu Gazy. Upozornění podle místopředsedy Mencla znamená, že už by obdobnému porušení zákona nemělo dojít. „To znamená, že předpokládáme, že se nebude už opakovat takové porušení opakovat,“ řekl. Pokud by se přesto v podobném duchu odehrálo, mohla by rada za to ve správním řízení udělit pokutu.

Rada ČT: zákon porušen nebyl

Stížnostmi na Zprávičky se zabývala i Rada České televize. Ta loni v listopadu dospěla k závěru, že zákon o České televizi porušen nebyl, nicméně že se stala chyba v redakci zpravodajství a vyzvala redakci, aby k takové chybě nemohlo v budoucnu dojít, řekl poslancům předseda Rady ČT Jan Bednář. Poznamenal, že situace na Blízkém východě je komplikovaná a aby divák oné zprávě porozuměl, musel by znát historii tamních zemí za minimálně posledních 70 let. Za zásadní chybu označil, že kritizovaná zpráva byla přeložena doslova z převzatého materiálu, který vyrobila alžírská televize, přičemž chybu učinila redaktorka, která takto rozhodla. „Věříme, že po těch opatřeních, která přijala redakce zpravodajství, už k něčemu podobnému nedojde,“ prohlásil Bednář.

„Osobně si myslím, že termín okupace pro pásmo Gazy není na místě, ale je pravda, že Palestinci ho používají, používají ho arabské země a v této části země se používá.“ Legitimně se podle něj dá mluvit o okupaci na západním břehu Jordánu, ne v pásmu Gazy. „To, že byl tento příspěvek převzat z této části světa, to byla ta chyba,“ míní předseda Rady ČT. Veřejnoprávní televize podle Bednáře poskytuje nejpodrobnější, nejvšestranější a nejúplnější zpravodajství z Blízkého Východu v Česku, dělá maximum pro to, aby čeští občané byli informováni, co se děje ve světě, a zejména v tomto klíčovém regionu - jen loni odtamtud odvysílala 200 příspěvků. „Svým způsobem je absurdní, je-li jí vytýkána minuta pořadu pro děti,“ myslí si.

Klaus ml. se bál indoktrinace mládeže

Reportáž ve Zprávičkách informovala o tom, že školáci „na Izraelem okupovaném území Palestiny“ se obávají, že je nebude mít kdo učit, protože USA omezily příspěvek OSN určený pro Palestince. Chybějí tak peníze na výplaty a učebnice v palestinském školství. Školáci a jejich učitelé podle Zpráviček věří tomu, že výpadek alespoň částečně dorovnají evropské země. Americká vláda zrušila financování programu pomoci OSN palestinským uprchlíkům koncem srpna s odůvodněním, že obchodní model úřadu OSN pro palestinské uprchlíky je chybný. Experti na regionální zahraniční politiku i bezpečnost v reakci varovali před zhoršením humanitární situace v Pásmu Gazy, které může vyústit v nárůst násilí.

Kauzou se loni zabýval sněmovní školský výbor a na jeho žádost tak učinil i volební výbor. Školský výbor na návrh svého předsedy Václava Klause mladšího (ODS) přijal usnesení, podle kterého veřejnoprávní dětský program „čím dál častěji porušuje politickou neutralitu a zejména vykazuje snahu o politickou indoktrinaci dětí a mládeže, včetně dětí v předškolním věku“. Televizní radní mají za to, že chyba byla pro diváka nepodstatná a k indoktrinaci mládeže dojít nemohlo.