Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Zvrat v AKA: Slezák odvolán, prezidentem je znovu Binar

Jana Binara tentokrát prezidentem zvolili přímo členové Asociace komunikačních agentur. Dostal 25 hlasů, členů je šedesátka. Bývalý prezident Marek Slezák už není ani v prezídiu.

Jan Binar

Jan Binar byl prezidentem AKA od roku 2012, asociaci může vést až do roku 2022

Během několika hodin se minulý čtvrtek výrazně změnilo vedení Asociace komunikačních agentur (AKA), hlavního tuzemského oborového sdružení marketingových firem. Asociace přijala nová pravidla svého fungování a na jejich základě odvolala čerstvého prezidenta Marka Slezáka, načež do funkce vrátila Jana Binara.

Volba prezidenta pouhé dva měsíce poté, co byl koncem května zvolen Slezák, se odehrála na mimořádné valné hromadě asociace. Ta byla podle oficiální tiskové zprávy AKA „svolaná na podnět 14 členských agentur“. „Nejdřív přijala změny stanov a následně podle nich volila nové prezídium a prezidenta. Valná hromada nejdřív odvolala stávající prezídium a prezidenta a následně zvolila 10 nových členů prezídia a Jana Binara prezidentem,“ zní oficiální popis v tiskové zprávě, kterou v pátek rozeslal ředitel AKA Marek Hlavica.

Slezák skončil nejen jako prezident, ale přišel i o pozici v prezídiu. To mělo dosud 15 členů, nově jich má 17, a to včetně prezidenta. Z prezídia přitom vypadl nejen Slezák, ale také šéf české pobočky komunikační skupiny Ogilvy Ondřej Obluk, Marian Fury ze Zaraguzy a Martin Pešta z Geometry. Naopak nově se do prezídia dostali - v abecedním pořadí - Jan Figlovský (S&K Public), Ondřej Gottwald (Garp Integrated), Robert Haas (Symbio Digital), Roman Heřman (Remmark), Petra Jankovičová (Triad Advertising), Tomáš Jindříšek (Dark Side) a Pavla Nýdrle (Kindred). Staronovými členy prezídia byli zvoleni Jaroslav Malina (McCann), Tomáš Varga (Publicis) a Daniel Živica (VMLY&R).

Členy prezídia zůstali i David Čermák, Lucie Češpivová, Marek Hlavica, Ondřej Novák, Petr Laštovka a Bronislav Kvasnička, a to z titulu, že jsou předsedy jednotlivých sekcí AKA, respektive zástupci kolektivních členů. Jan Binar se stal sedmnáctým členem prezídia tím, že byl zvolen prezidentem AKA.

Jak se změnilo vedení AKA

Nově zvolené prezídium

  • Jan Binar (McCann)
  • David Čermák (Momentum)
  • Lucie Češpivová (Dorland)
  • Jan Figlovský (S&K Public)
  • Ondřej Gottwald (Garp Integrated)
  • Robert Haas (Symbio Digital)
  • Roman Heřman (Remmark)
  • Marek Hlavica (ředitel AKA)
  • Petra Jankovičová (Triad Advertising)
  • Tomáš Jindříšek (Dark Side)
  • Bronislav Kvasnička (Wunderman Thompson)
  • Petr Laštovka (Geometry)
  • Jaroslav Malina (McCann)
  • Ondřej Novák (ASMEA)
  • Pavla Nýdrle (Kindred)
  • Tomáš Varga (Publicis Groupe)
  • Daniel Živica (VMLY&R)

Předchozí prezídium, zvolené v květnu

  • Jan Binar (McCann)
  • David Čermák (Momentum)
  • Lucie Češpivová (Dorland)
  • Marian Fury (Zaraguza)
  • Marek Hlavica (ředitel AKA)
  • Bronislav Kvasnička (Wunderman Thompson) - disponoval dvěma hlasy
  • Petr Laštovka (ex Comtech)
  • Jaroslav Malina (McCann)
  • Ondřej Novák (ASMEA)
  • Ondřej Obluk (Ogilvy)
  • Martin Pešta (Geometry Prague)
  • Marek Slezák (Boomerang)
  • Tomáš Varga (Publicis)
  • Daniel Živica (VMLY&R)

V abecedním pořadí. Zdroj: AKA

Slezáka volilo v květnu prezidentem prezídium AKA, Binara teď už přímo členové asociace. Stalo se tak právě podle nově přijatých stanov. Letitá praxe volby prezídiem tedy končí a nastupuje přímá volba, které se mohou účastnit všechny členské agentury asociace. Standardní dvouletý mandát prezidenta zůstává. Pokud tedy Binar ve funkci zůstane, bude prezidentem do léta 2022, čímž by završil svou desetiletou nadvládu nad profesní asociací.

Proč?

Marek Slezák. Foto: Karel Choc

Marek Slezák byl prezidentem AKA pouze od května do července 2020. Foto: Karel Choc

Marek Slezák byl prezidentem zvolen teprve v květnu, přičemž Jan Binar už po osmi letech ve funkci nekandidoval a ve volbě podporoval Lucii Češpivovou, majitelku a šéfku agentury Dorland a předsedkyni sekce Českých nezávislých agentur AKA. Ta měla na jaře mnohem víc nominací od členské základny (22 oproti Slezákovým čtyřem), ale v hlasování v prezídiu ji Slezák porazil. Volba přitom proběhla per rollam, a to kvůli nouzovému stavu vyhlášeném vinou koronavirové pandemie.

AKA ve svém tiskovém prohlášení neuvádí, proč bylo nutné volit nového prezidenta pouhé dva měsíce po předchozí volbě. „Schválily se nové stanovy a podle nich proběhla nová volba, viz tisková zpráva AKA,“ odepsal na to Médiáři Jan Binar. Marek Slezák na žádost o vyjádření reagoval jen: „Bez komentáře.“ Z neoficiálních vyjádření dalších aktérů vyplývá, že zvolení Slezáka se Binarovi a spol. nezamlouvalo a prakticky od květnové volby běžela vyjednávání a spřádaly se plány, jak na základě nových stanov výsledek zvrátit. Pomoci mělo, že se volba přenese z prezídia na celou členskou základnu.

Češpivová ve volbě podle nových pravidel minulý týden už nekandidovala. Proti sobě se tak postavili Binar a Slezák. „Požádala mě o to část členů, tak jsem souhlasil a nabídnul další službou oboru,“ vysvětluje Jan Binar, proč se v květnu už volby neúčastnil, ale v červenci zase ano. Dostal 25 hlasů, Slezák 20.

Jedním z Binarových argumentů bylo, že výsledkem minulé volby byla asociace rozdělená. To zůstává. Pětadvacet hlasů pro Binara totiž znamenalo nejmenší možný počet hlasů pro vítězství (z celkových 49 hlasů musel dostat nadopoloviční většinu, tedy aspoň 25). Binar tedy vyhrál nejtěsnější většinou stejně jako Slezák na jaře, posuzováno absolutními čísly ovšem pro Binara hlasovala menšina členů asociace, jichž je kolem šedesáti, zatímco pro Slezáka před dvěma měsíci byla většina prezídia, byť těsná.

Prezídium dostalo kvóty na skupiny i sekce

Podle dalších vyjádření mimo záznam bylo argumentem proti „jarnímu“ prezidentovi to, že asociaci chce ovládat agenturní skupina WPP (v předchozím prezídiu AKA ji reprezentovali šéf Ogilvy Obluk, šéf Wunderman Thompson Kvasnička, šéf Geometry Pešta, šéf VMLY&R Živica a částečně Fury ze Zaraguzy), přičemž Slezák, jenž ale vystupuje za vlastní nezávislou agenturu Boomerang Communication, kterou vlastní a řídí, byl líčen jako bílý kůň WPP. Binar je šéfem místní pobočky síťové agentury McCann Prague, která spadá do konkurenční nadnárodní sítě IPG.

Počet členů, které mohou mít v prezídiu jednotlivé komunikační holdingy, teď nové stanovy omezily. Agenturní skupina WPP tak může mít nejvýš tři zástupce a skupiny IPG a Publicis shodně po dvou. WPP má v novém prezídiu právě tři členy (Kvasnička za Wunderman Thompson, Laštovka nově za Geometry, Živica za VMLY&R) a Publicis dva (šéf skupiny v Česku Varga a Pavla Nýdrle z Kindredu), zatímco IPG kvótu překračuje. Skupinu IPG totiž reprezentují prezident Binar jako šéf McCannu, Jaroslav Malina coby šéf digitální divize McCannu a David Čermák jako šéf aktivační agentury Momentum, která rovněž spadá pod McCann. Na to iniciátoři nových stanov po volbě reagovali tvrzením, že funkce prezidenta se do kvóty nezapočítává.

„Jarní volba prezídia, která zvolila Marka Slezáka prezidentem, nebyla údajně vyjádřením přání vůle členské báze. Čtvrteční mimořádná valná hromada pak Jana Binara, kterému samozřejmě náleží kredit za úspěšné poslední roky, zvolila prezidentem v přímé volbě jen těsnou většinou hlasů. Mandát tak Honza Binar z mého pohledu nemá silný. A nemyslím, že by mělo dojít k nějakému uklidnění situace, když v čele spolku stojí zástupce majetkové skupiny, která otevřeně bojuje proti další majetkové skupině,“ komentoval to pro Médiář Petr Laštovka, předseda sekce Digitálních agentur AKA a čerstvý strategy director agentury Geometry Prague ze skupiny WPP.

Zastropování počtu zástupců v prezídiu přinesly nové stanovy též pro jednotlivé sekce asociace, konkrétně pro sekce Aktivační agentury, Business Transformation Club & Award, České nezávislé agentury a Digitální agentury. Nové stanovy rovněž otevřely možnost vstupu takzvaných kolektivních členů, tedy asociací společností zaměřených na komunikaci, a dávají jim automaticky právo na jednoho člena v prezídiu. Týkat se to v praxi může třeba Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK) nebo České eventové asociace (ČEA).

Také nové znění stanov bylo na čtvrteční mimořádné valné hromadě schváleno nejtěsnější možnou většinou 34 hlasů z 50. Aby prošlo, byly potřeba dvě třetiny hlasů, tedy nejmíň 34. AKA zároveň v tiskové zprávě po čtvrteční mimořádné valné hromadě uvedla, že „závěrem jednání členové zavázali nové prezídium úkolem důkladně revidovat stanovy a předložit jejich nový návrh nejpozději na jaře příštího roku“. „Jsme mimo jiné povinováni dopracovat stanovy spolku, aby byla jasněji určena pravidla pro fungování sekcí,“ upozorňuje Petr Laštovka.

Některé agentury zřejmě odejdou

Ondřej Obluk. Foto: Vojta Herout

Šéf Ogilvy Ondřej Obluk zřejmě stáhne z AKA většinu „svých“ agentur. Foto: Vojta Herout

Reakcí na aktuální změny stanov a vedení mohou být podle neoficiálních zvěstí mimo jiné odchody některých agentur z profesní asociace. Konkrétně Ogilvy, jedna z nejvýraznějších komunikačních skupin na českém trhu, podle informací Médiáře zvažuje, že ze tří entit, které v oborovém sdružení momentálně má, nechá členem jedinou, a to ještě jen kvůli nižším cenám přihlášek do výroční soutěže Effie. Šéf Ogilvy Ondřej Obluk se k tomu nechtěl vyjadřovat, Médiáři pouze sdělil, že současný stav AKA ani to, co k němu vedlo, mu „nestojí za komentář“.

Mísí se ve mně radost se smutkem,“ shrnuje v jednom z mála obsáhlejších veřejných vyjádření ke změnám Petr Laštovka, šéf sekce „digitálek“ a novopečený stratég Geometry. „Radost mám z toho, že do nového prezídia byli zvoleni za digitální sekci lidé, kteří založili, vybudovali a dál vedou svoje agentury, tedy Robert Haas a Tomáš Jindříšek. Jejich působení v prezídiu je dobrým signálem do trhu, že místní úspěšní podnikatelé chtějí pomáhat svému oboru.“

„Smutek ve mně zůstává z toho, že na půdu asociace dorazila blbá nálada. Arogance, pohrdání a výhrůžky jsou rakovinou společnosti a bylo asi otázkou času, kdy dojde i k nám. Je mi líto, že jsme začali posuzovat lidi podle toho, jestli se nám líbí, nebo nelíbí. Začali jsme nastavovat kvóty, omezení, zakazujeme v podstatě se účastnit dění lidem, kteří by i měli zájem, jenže patří podle někoho do majetkových skupin, které nesmějí v prezídiu mít víc zástupců,“ naráží na to, že ve vedení už kvůli kvótě na počet členů za skupinu nemůže pracovat jeho nový agenturní kolega Martin Pešta, neboť jako šéf Geometry Prague by v prezídiu byl už čtvrtým zástupcem WPP. „Bojujeme o neplacené funkce, jako by byly svatým grálem. Moc bych si přál, abychom našli konsensus,“ uzavírá Petr Laštovka.